Byt bensin mot el

Premien för miljöbilar har inte lett till fler sålda elbilar. Nu måste Uppsala och andra kommuner ta sitt ansvar och börja byta ut sina bilar mot elbilar, skriver Mattias Goldmann.

Laddning pågår.

Laddning pågår.

Foto: HENRIK MONTGOMERY/SCANPIX

Uppsala2012-08-02 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Uppsalas första soldrivna laddstation för elbilar invigdes nyligen på Stationsgatan. Här kan två elbilar åt gången laddas med helt ren, förnybar och utsläppsfri el, men det är glest mellan besöken och elbilarnas bidrag till att förbättra Uppsalas luftkvalitet är ännu minimalt.

I hela landet har bara 96 supermiljöbilspremier för elbilar och laddhybrider använts hittills, varav 16 privatpersoner. Regeringens mål på 5 000 elbilar till år 2014 är väldigt avlägset, och Uppsalabornas hälsa drabbas av fiaskot.

Uppsala kommun bör, som Helsingborg redan har gjort, göra gemensam sak med oss och utmana regeringen att säkerställa en framtida avgasfri bilism. Vi föreslår fem konkreta punkter:

- Stärkt stöd för elbilar. I Norge har nya bilar en hög registreringsskatt, som elbilar slipper. På Island momsbefrias elbilarna. I Frankrike har de klimatmässigt bästa bilarna en rejäl bonus medan de sämsta har en rejäl straffpeng, en ”malus” – utgiftsmässigt neutralt för statskassan och accepterat av bilhandeln.

Sverige bör ta efter dessa exempel och återta täten i omställningen till hållbar bilism. Uppsalas, ur ett nationellt perspektiv ,höga andel miljöbilar kan då omsättas i en tätposition i elbilsomställningen.

- Bygg ut snabbladdningen. För att elbilen ska slå igenom behövs snabbladdare, där bilen laddas på 20 minuter. Danmark får batteriutbytesstationer var femte mil längs alla större vägar, och ABB installerar 200 snabbladdare i lilla Estland, men har nästan inga svenska beställningar. Staten behöver delfinansiera snabbladdare cirka var tionde mil på det större vägnätet, och i alla större städer.

För Uppsala kan det betyda snabbladdare i södra och norra infarten, vilket gör det möjligt att pendla med elbil inom hela länet, samt till Stockholm och Gävle.

- Upphandla elbilar. Statliga myndigheter är ålagda att enbart köpa och leasa miljöbilar, men inom miljöbilssegmentet görs ingen åtskillnad. Det går lika bra att köpa en snåldiesel som en elbil, och andelen fossilbränslebilar ökar nu, tvärtemot regeringens mål.

Regeringen bör komplettera förordningen med att minst 25 procent av bilarna ska vara laddbara, vilket sedan successivt höjs. Samma regler bör också gälla de statliga bolagen, och Uppsala bör införa motsvarande mål för egna förvaltningar och bolag.

- Intensifiera forskningen. Utvecklingen av elbilar, batterier och laddteknik går så rasande snabbt att det som var bäst för tre år sen är omodernt i dag. För att få exportinkomster, arbetstillfällen och en ledande hemmamarknad måste Sverige stötta forskningen mer, särskilt när vi nu genom NEVS-Saab får en tillverkare som fokuserar på elbilar. Uppsalas två universitet har stor potential att ta del av medlen, som inte bara rör produktutveckling,utan också användarperspektivet.

- Samordna insatserna. Staten har genom Energimyndigheten anslagit 62 miljoner kronor för att delfinansiera elbilar, utöver Supermiljöbilspremien. Därtill finns en rad lokala, regionala och internationella projekt. Samordningen brister och effektiviteten blir lidande.

Uppsala har hittills ingen framträdande roll i sådana projekt, och ökad tydlighet skulle underlätta för kommunen och dess invånare att bättre ta del av de medel som finns.

Uppsalas invånare har rätt till en bättre innerstadsluft, vilket uppnås med fler avgasfria bilar. Elbilarna hjälper också kommunen att nå sitt klimatmål på 45 procent minskade utsläpp till 2020. Men utan regeringens hjälp kan målen inte nås. Ge Uppsala avgasfri bilism, regeringen!

Mattias Goldmann

Gröna Bilister

UNT 2/8 2012

Läs mer om