Chaufförerna lyfter kollektivtrafiken

Det finns mycket som är bra med kollektivtrafiken i länet, och mycket som kan bli bättre. Men chaufförerna lyfter kollektivtrafiken och drar upp statistiken, genom att de får så pass höga betyg av resenärerna, skriver Johan Örjes (C) med flera.

Johan Örjes (C) är en av artikelförfattarna.

Johan Örjes (C) är en av artikelförfattarna.

Foto: Sven-Olof Ahlgren

Uppsala2013-03-15 14:26
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Vi i landstinget har höga mål för att förbättra och utveckla kollektivtrafiken och har inför årets budget också kraftigt utökat anslaget till kollektivtrafiken. Vi ser redan nu att de satsningar som vi gjort på pendeltågtrafik från Uppsala till Älvsjö och utvidgningen av Upptågettrafiken till Heby och Sala tas emot positivt och antalet resenärer ökar. I och med SL-pendeln har vi fördubblat passagerarkapaciteten och tågbytet i Upplands Väsby är borttaget.

Uppsala län är ett av Sveriges främsta kollektivtrafik län. Det är endast i Stockholm, Västra Götaland och Skåne som en större andel av resandet sker med kollektivtrafik. Vi ser också att andelen kollektivtrafik fortsätter att öka i vårt län.

När UNT skriver om de kundklagomål som kommer in till UL:s kundtjänst, handlar mycket om kundbemötande.

Det finns i alla yrken personer som någon gång gör ett dåligt jobb, och det är självklart att den som drabbas av det i kollektivtrafiken ska höra av sig till UL.

Men om vi ser till det betyg som chaufförer och annan personal får i våra kundundersökningar är det ingen tvekan om att den generella bilden är positiv. De som reser med regionbussar, stadsbussar och Upptåget i länet anser att personalen är trevlig.

UL deltar i den nationella kundundersökningen Kollektivtrafikbarometern. I den undersökningen ställs bland annat frågan om förarnas och personalens uppträdande. Av resultaten framgår det att cirka 75 procent ger chaufförer och andra som jobbar i kollektivtrafiken betyget 4 eller 5. Andelen är något högre 2012 än 2011. Andelen som ger sämsta betyget 1 eller 2 är fem procent.

Chaufförerna är de som varje dag möter kollektivtrafikens kunder och i vårt län bidrar de till att lyfta kollektivtrafiken och till att kollektivtafiken i länet sammanlagt får ett bättre betyg av kunderna 2012 än året innan.

Mycket är bra med kollektivtrafiken i länet, men det finns också mycket som behöver blir bättre. Resenärerna behöver kunna lita på att bussar och tåg kommer i tid. I de allra flesta fall fungerar det bra, men de linjer och tidpunkter då det är problem med att hålla tiden behöver identifieras och åtgärdas.

Informationen till kunderna behöver bli bättre, inte minst i samband med trafikstörningar. Vi vet också att pris- och biljettsystem behöver göras mer kundvänligt.

Mycket har blivit bättre i kollektivtrafiken under 2012 med nya bussar och utökad trafik, men vi kommer att fortsätta att arbeta för ytterligare förbättringar under kommande år.

Johan Örjes
ordförande (C),kollektivtrafiknämnden
Stefan Olsson
ledamot (M) kollektivtrafiknämnden
Leif Hällström
ledamot (FP) kollektivtrafiknämnden
Petra Karlå
ledamot (KD) kollektivtrafiknämnden
UNT 15/7 2013

Läs mer om