I en artikel i UNT den 31 januari om att skolans inriktning har varit fel pläderar Bo Jansson, Lärarnas Riksförbund, för att eleverna behöver lärarledd undervisning och att lärarnas autonomi, löner och arbetsvillkor måste förstärkas samt att skolan ska förstatligas. Jansson hänvisar till en rapport från Skolverket 2009 som då pekade på försämrade resultat i grundskolan orsakade av ökad segregering, decentralisering, differentiering och särlösningar, ökad individualisering och mindre lärarledd undervisning.
Janssons inlägg är läsvärt. Men när han framhåller att förbundet inte håller med Centerpartiet, som vill satsa på fortsatt decentralisering enligt en debattartikel (UNT Debatt 22/1), finns anledning för oss att få honom på bättre tankar.
Det svenska skolväsendet överfördes från staten till kommunera 1991. Fördelar med detta ansågs bland annat vara att kunna öka det lokala inflytandet, ge föräldrar större möjligheter till insyn, anpassa undervisningen efter de lokala förutsättningarna och ge kommunerna större frihet att fördela resurserna inom de kommunala verksamheterna samt - det kunde sparas in på statlig administration. Vissa har ansett att kunskapsmålen inte var tydligt angivna.
Enligt Jansson har inte kommunerna klarat av uppdraget, till exempel har de inte kompenserat tillräckligt för socioekonomiska faktorer. Det kan han ha rätt i även om vi i Uppsala har ett hyggligt system för detta. Men det följs upp.
I debattinlägget den 22/1 förslog Centerpartiet en rad åtgärder för att förbättra verksamhet och resultat i gymnasieskolorna utöver reformer som alliansen tidigare har beslutat om. Exempelvis vill vi stimulera och utveckla ledarskap, engagemang och kompetens hos skolledningar och lärare och öka skolornas självbestämmande. Genom att flytta beslutsnivån till dem som faktiskt arbetar i verksamheten, skolledning, lärare, elever, och ge ökad organisatorisk och pedagogisk frihet åt skolorna menar vi att undervisningen kan förbättras och därmed nås bättre måluppfyllelse och resultat. Detta kräver tydliga mål och krav på resultat liksom löpande uppföljning och utvärdering. Om skolorna dessutom ges lokal styrelse med företrädare för skolan, föräldrar/vårdnadshavare, universitet och arbetslivet stärks förutsättningarna att skolorna utvecklas på ett framsynt sätt. Vi nämnde också, att om alla åtgärder inte leder till bättre resultat kommer vi att arbeta för ökade investeringar i skola och utbildning.
Jansson vill liksom Centerpartiet stärka lärarnas autonomi, lön och arbetsvillkor. Det är utmärkt. Men hans idé att fjärrstyra skolornas interna arbete från en kontorsstol i Stockholm, centralisera, är för oss verklighetsfrämmande. Sådan styrning ska ske lokalt där den största kännedomen om verksamheten finns. Det är vägen framåt för skolan.
Kenny Jonsson
ledamot (C) utbildnings- och arbetsmarknadsnämnden
Stefan Hanna
kommunalråd (C)
Ehsan Nasari
ledamot (C) styrelsen för vård och bildning