Det räcker inte med cykelpumpar

Alliansmajoriteten behandlar vissa miljöfrågor som något som katten släpat in i farstun. Förhoppningsvis kan miljöminister Lena Eks besök i Uppsala öka engagemanget för miljöfrågor hos övriga centerpartister och de andra allianspolitikerna i Uppsala, skriver Maria Gardfjell.

Hellre ett garage. Redan 1999 tog Uppsala kommunfullmäktige beslut om att bygga ett cykelparkeringsgarage vid järnvägsstationen. Det finns anledning att skynda på med byggandet, konstaterar Maria Gardfjell.

Hellre ett garage. Redan 1999 tog Uppsala kommunfullmäktige beslut om att bygga ett cykelparkeringsgarage vid järnvägsstationen. Det finns anledning att skynda på med byggandet, konstaterar Maria Gardfjell.

Foto: Sven-Olof Ahlgren

Uppsala2012-08-15 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

I dag besöker miljöminister Lena Ek (C) vår stad. Vi i Miljöpartiet vill hälsa miljöministern välkommen till Uppsala. Vi skulle vilja uppmana dig att passa på att tala med kommunalrådet Stefan Hanna (C) om några av de miljöfrågor vi vet att du brinner för.
Det händer att vi miljöpartister får hänvisa till dig i kommunfullmäktigedebatterna, när alliansmajoriteten i Uppsala behandlar vissa miljöfrågor som något som katten släpat in i farstun.
Visst har Miljöpartiet en miljöpolitik som går steget längre, men vi vill gärna lyfta fram miljöfrågor där vi kan vara överens och driva på gemensamt i en miljövänligare riktning.
Biltrafiken i Sverige måste minska med 20 procent till 2030 om regeringens miljömål ska kunna hållas. Men biltrafiken väntas snarare öka kraftigt, konstateras i en utredning som Trafikverket gjort. Till SVT Rapport sa miljöministern tidigare i år: ”Vi måste åka mindre bil, trafiken måste minska”. Vi anser liksom du att utvecklingen mot bränslesnålare bilar och fler miljöbilar är bra, men det gör inte att utsläppen minskar, eftersom effekterna just nu äts upp av mer trafik.

Vi vill uppmana Lena Ek att vid dagens Uppsalabesök prata med sina lokala partikamrater om hur Uppsala kommun ska planera långsiktigt för att bidra till klimatmålen och på sikt uppnå en minskad biltrafik. I dag använder Uppsala kommun Trafikverkets prognoser som underlag när man ska göra vägval inför vilka infrastruktursatsningar som behövs i kommunen. Det leder till att kommunen just nu planerar för ökad framkomlighet för biltrafiken och större barriäreffekter för människor och miljö.
Till exempel planeras fler bilbroar över Fyrisån, trafikleder genom Årike Fyris, vårt blivande naturreservat och kanske till och med ett världsarv till Carl von Linnés minne. Men det leder också till omfattande planer på biltrafiklösningar, till exempel avfarter från väg 55 och E4, som inte står i proportion till om biltrafiken kan minska med 20 procent relativt sett i dag. Vi behöver minska biltrafiken och göra Uppsala till Sveriges bästa gång- och cykelstad. Det behövs om vi ska klara våra ambitiösa klimatmål. Detta är vår tids ödesfråga.
I dag ska Lena Ek inviga offentliga cykelpumpar. Det har varit ett av Miljöpartiets stående krav inom ramen för våra förslag där vi vill göra Uppsala till Sveriges bästa cykelstad. Miljöministern har som bekant studerat och arbetat i Lund, som får betraktas som en av landets bästa cykelstäder för närvarande. Där finns det bland annat cykelparkeringsgarage.
Redan 1999 tog Uppsala kommunfullmäktige beslut om att bygga ett cykelparkeringsgarage vid järnvägsstationen. Det var en MP-motion som röstades igenom. Stefan Hanna (C) behöver nu få höra att cykelgarage är bra, så att han får anledning att skynda på med byggandet av stadens första cykelparkeringsgarage.

Regeringen och Lena Ek (C) har sagt att arbetet med en giftfri vardag ett prioriterat område. Här är Sveriges initiativ att införa ett svenskt förbud mot det hormonstörande ämnet bisfenol A (BPA) i livsmedelsförpackningar riktade till små barn positivt. Precis som regeringen vill gå längre i arbetet, vill vi i Miljöpartiet att Uppsala kommun tillsammans med andra kommuner utnyttjar sin konsumentmakt och tar initiativ och vidtar åtgärder redan nu för att minska mängderna gifter som Uppsalaborna exponeras för.
BPA är ett hormonstörande ämne som påverkar hjärnans utveckling, ger effekter på immunsystemet, skadliga effekter på fortplantningsförmågan kan ge ökad risk hos unga att senare i livet utveckla bröstcancer. Studier visar att även om en person exponeras för mycket små mängder av BPA finns en risk för skador. Miljöpartiet har i en motion föreslagit att Uppsala kommun på frivillig väg ska fasa ut produkter med bisfenol A från kommunens verksamheter. Vi tycker också att Uppsala kommun ska ta fram miljökrav och en handlingsplan för hur förskolorna i Uppsala kommun snabbt ska bli mer hälsosamma att vistas i för barnen.

Barn är särskilt utsatta och känsliga för skadliga kemikalier. Deras biologiska utveckling, fysiska aktiviteter och beteende ger upphov till ökad exponering. Barn dricker mer vatten, äter mer mat och andas mer luft per kilogram kroppsvikt än vuxna. De biter och suger på saker, utforskar sin omvärld och vistas nära golvet där kemikalier samlas. Upprepad exponering under de första levnadsåren riskerar att skada nervsystemet, reproduktionssystemet, hormonsystemet och immunsystemet. Det är allvar. Det handlar om kommande generationers fertilitet och hälsa. Vi hoppas att Lena Ek pratar om ett giftfritt samhälle med sina lokala partikamrater, så att vi kan nå en bred politisk enighet och att fasa ut gifterna ur Uppsala kommuns verksamhet.
Lena Ek har tidigare i sin politiska karriär varit miljöpolitiker i EU. Därför har vi en miljöminister som är väl förtrogen med hur miljöpolitiken i EU fungerar. Det gäller till exempel miljökvalitetskraven för utsläpp av luftföroreningar i stadsmiljön. Här har Uppsala problem. Luftföroreningarna på Kungsgatan i centrala Uppsala bryter år efter år mot de högstanivåer som är fastställda genom EU:s miljölagstiftning. Allt för många dagar varje år är luften på Kungsgatan direkt hälsofarlig att andas in.
Vi hoppas att miljöminister Lena Ek tar tillfället i akt och påpekar för Stefan Hanna (C) att det är viktigt att vidta kraftfulla åtgärder för att minska utsläppen i Uppsala och förbättra luftkvaliteten på Kungsgatan. Den viktigaste insatsen är att faktiskt minska biltrafiken och kraftfullt öka kollektivtrafik och cykling. Den punkten finns inte med på Stefan Hannas politiska agenda (UNT 14/8).
När vi i Miljöpartiet debatterar miljöfrågor med centerpartister och alliansförespråkare här i Uppsala upplever vi att de emellanåt inte ens lyssnar på sina egna miljöföreträdare i regeringen. Vi hoppas verkligen att miljöministerns besök kan öka engagemanget för miljöfrågor hos centerpartisterna och de andra borgerliga politikerna i Uppsala.

Maria Gardfjell
kommunalråd (MP)

UNT 15/8 2012

Läs mer om