Nyligen släpptes en ny rapport från FN:s klimatpanel. Klimatförändringarnas påverkan är allvarligare och allt mer tydlig i form av mycket fler extrema väderhändelser runt om i vår omvärld och i Sverige, med kraftigare stormar, översvämningar och torka.
En annan aspekt är att vår framtida livsmedelsproduktion hotas. Redan till 2020 måste vi vända utsläppstrenden enligt forskare, vilket vi har möjligheter att göra men då behöver vi gemensamt våga ta en del viktiga beslut som ger effekt.
Vänsterpartiet vill satsa på nödvändiga lösningar och samtidigt bidra till att skapa ett bättre samhälle. Går vi på i gamla spår utan att ställa om, eller agerar för lite, riskerar vi vår framtid. Kollektivtrafiken är ett av flera bra redskap för att undvika klimatkrisen.
Det är utsläppen från transportsektorn som är svårast att lösa och det är där utsläppen ökat mest i Sverige. För att kunna fasa ut de fossila bränslena är det viktigt att vi eftersträvar ett effektivt transportsystem, som kollektivtrafiken utgör, och som dessutom är betydelsefullt för att få ett socialt fungerande samhälle.
Det är viktigt att stärka kollektivtrafiken i glesbygden och att inte skära ner på viktiga turer och ta bort möjligheterna för anropsstyrd kollektivtrafik.
En god landsbygdsutveckling är angelägen. Inte minst i samband med att öka självförsörjningsgraden i Sverige. Vi behöver kunna transportera oss miljövänligt på landsbygden och samtidigt bygga ett transportsnålt samhälle. Det är främst i städerna som de onödiga bilresorna görs och stadskörningen släpper ut mycket mer per kilometer, bland annat på grund av oregelbunden körning och många inbromsningar.
Kollektivtrafiknämnden i landstinget håller just nu på att utreda en ny zonindelning i biljettsystemet i kollektivtrafiken i Uppsala län och det som diskuteras är 1, 2 eller 3 zoner.
Förslaget som lagts fram om ett enhetligt kort för länet kommer slå mycket hårt på priset på stadstrafiken i Uppsala. I förslaget kommer månadskortet att kosta 900 kr, och gäller då för hela länet till skillnad från de 525 kr som månadskortet med Uppsalas stadstrafik kostar i dag.
Även de som reser med månadskortet för zoner 1 och 2 får ökade kostnader, de korten kostar i dag 790 kr. Det finns fördelar med att enzonskortet gäller för hela länet och blir billigare för den som har ett länskort, men faktum är att många som annars reser och arbetar inom en zon endast sällan reser ut i länet.
Om priset för att resa med stadstrafiken ökar så riskerar resandet totalt sett att minska och då minskar även intäkterna. Vänsterpartiet anser att förändringar i biljettsystemet inte får drabba det totala resandet.
Vi har inte tid med åtgärder som leder till inbromsningar i klimatarbetet. I stället behövs kraftfulla åtgärder som på sikt leder till minskade utsläpp av växthusgaser och som gör oss mindre beroende av fossila bränslen. Om vi ska klara klimatmålen måste vi bygga ut kollektivtrafiken. Det är helt fel väg att gå att höja priset så mycket i stadstrafiken där flest människor bor.
Vi ifrågasätter starkt att månadsskortet för de som reser i staden höjs med närmare 400 kronor i ett svep. Klimatet kräver en större satsning på kollektivtrafiken med säkra avgångar, låga taxor och täta turer både i stad, tätort och på landsbygd. Vi vill inte se en fortsatt utveckling av höjda priser utan i stället sänka taxorna. Vi måste agera kraftfullare och effektivare att för öka resandet med kollektivtrafiken för att ställa om på riktigt. Det är bråttom!
Om fler åker med kollektivtrafiken så skulle vi kunna få ökade intäkter trots en lägre taxa, detta har skett på andra platser till exempel i Freiburgh i Tyskland. Vänsterpartiet tycker därför att man ska göra kostnadsberäkningar på hur mycket ökat resande som krävs för att ge en kostnadstäckning om vi sänker priset totalt sett för alla. Samtidigt har vi också i vår egen budget ytterligare medel för att hålla nere taxorna. Det ska vara enkelt och billigt att åka kollektivt.
Emma Wallrup
ers (V) kollektivtrafiknämnden och ers kommunstyrelsen
Sören Bergqvist
landstingsråd (V)
Ilona Szatmari-Waldau
kommunalråd (V) Uppsala
UNT 12/10 2013