Det som inte är hållbart kommer inte att hålla. Vårt samhälle är inte undantaget. Att vårt samhälle blir hållbart måste därför ses som ett övergripande mål och i det långa loppet ett måste, inte en lyx. När nu polarisar smälter, ekonomiska system fallrar, och de globala inkomstklyftorna ökar måste hållbar utveckling som universitetsämne prioriteras mer än någonsin. Väl?
Uppsala universitet drabbas nu av nedskärningar. Teknisk-naturvetenskapliga fakulteten, TEKNAT, har fått i uppdrag att skära ner på 226 studieplatser till 2013. Förslaget inbegriper att 50 studieplatser skärs ner på CEMUS på Centrum för hållbar utveckling. Det motsvarar 34 procent av CEMUS studieplatser, att jämföra med att TEKNAT i genomsnitt behöver skära ner 4,7 procent.
Att förlägga nästan en fjärdedel av alla nedskärningar inom TEKNAT på CEMUS är oproportionerligt och kommer få allvarliga konsekvenser för utbildning för hållbar utveckling.
CEMUS grundades för 20 år sedan av studenter som saknade ett tvärvetenskapligt perspektiv på de globala överlevnadsfrågorna. Sedan dess har en unik tvärvetenskaplig samarbetsmodell vuxit fram där studenter tillsammans med seniora forskare, lärare och praktiker utformar tvärvetenskaplig utbildning för hållbar utveckling. Kurserna har högt söktryck och får konsekvent höga betyg i utvärderingar, högre än snittet på universitetet.
Utbildningsmodellen lyfts ofta fram som ett föredöme inom ESD (Education for Sustainable Development), som ända sedan början av 90-talet varit ett uttalat mål i svensk utbildningspolitik samt främjas globalt genom FN:s dekad för ESD. Universitet har även genom högskolelagen skyldighet att främja hållbar utveckling som tvärvetenskapligt ämne samt att verka för att studenterna har en aktiv roll i utformandet av utbildningen (§ 4, 5).
Företrädare för TEKNAT menar att hållbar utveckling även finns på många av universitetets program och lyfter fram ingenjörsutbildningarna som exempel. Detta vittnar om en syn på hållbar utveckling som i första hand en teknikfråga – att våra problem kan lösas med ingenjörskonst och tekniska prylar. Men hållbar utveckling är till sin natur ett tvärvetenskapligt ämne, där sådant som ekonomi, politik, teknik, ekologi och kultur samspelar.
På CEMUS föreläser biologer, etnologer, statsvetare, ingenjörer, entreprenörer och ekonomer. Studenter från olika discipliner möts, kanske för första gången i akademiska sammanhang, och vi måste lära oss samarbeta och förstå varandra.
Vi bidrar med olika perspektiv och tillsammans får vi en helhet. Detsamma gäller CEMUS som mötesplats för forskare. CEMUS är unikt vid Uppsala universitet med att ha detta tvärvetenskapliga förhållningssätt till hållbar utveckling. Att CEMUS är det första som får stryka på foten när TEKNAT drabbas av nedskärningskrav är inte bara tråkigt för oss som studerar där utan också allvarligt för samhället i stort.
TEKNAT påstår sig satsa långsiktigt men skär ner på den utbildning som handlar om långsiktighet och som är universitetets mest lyckade satsning på studentinflytande. Att nedskärningar måste göras är oundvikligt, men att de ska fördelas så ojämnt är oacceptabelt.
Vi studenter har bland annat upprättat en petition samt demonstrerat utanför universitetsledningens konsistoriemöte för att skapa debatt och betona vikten av denna fråga. Hur CEMUS finansieras bör diskuteras, särskilt i relation till den planerade omorganisationen, men den diskussionen måste i så fall föregå planer på nedskärningar från TEKNAT.
Hållbar utveckling handlar om vår gemensamma framtid. Ämnet har aldrig varit mer relevant än nu. Om något borde universitetet visa att de satsar på hållbar utveckling, inte underminerar det.
Maria Wikenståhl
Student, Hållbar utveckling A
Karolin Joelsson
Student, Applied Sustainability Studies
Magdalena Frembäck
Student, Hållbar utveckling A, B samt Applied Sustainability Studies
Karoline Karohs
Student, masterprogrammet i Hållbar utveckling
UNT 22/10 2012