Ett skräckscenario för pendlare

Ett skräckscenario för tågpendlare. Det kommer under decennier bara att bli värre med trängsel och förseningar. Det vill säga om inte regeringen tänker om och satsar på utbyggnader tidigare än vad som nu verkar vara fallet, skriver Ingemund Hägg.

Ingemund Hägg, professor em i företagsekonomi.

Ingemund Hägg, professor em i företagsekonomi.

Foto: Hans E Ericson

Uppsala2013-01-11 11:23
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

REPLIK. Benny Lindholm, som på UNT Debatt 29/12 avvisar fler spår mellan Uppsala och Myrbacken, skulle nog kalla mig för extrem urspårare. Mitt första inlägg i UNT om behov av fler spår söder om Uppsala skrev jag 2006 och jag har återkommit med inlägg i frågan då och då sedan dess.

Jag kan tyvärr lugna Lindholm. Om man utgår från Trafikverkets utredningar och regeringens förslag så kommer det att ta flera decennier innan det finns ytterligare två spår mellan Uppsala och Myrbacken ( som ligger mellan Knivsta och Arlanda/Märsta).

 I dag finns flaskhalsar dels vid Gamla Uppsala innan dubbelspåret är klart där (Svartbäcken–Sannan), dels i centrala Stockholm innan Citybanan är klar 2017. I en utredningsrapport till Trafikverket från Vectus i slutet av 2010 pekar man på nya tänkbara flaskhalsar såsom Resecentrum i Uppsala och vissa sträckor mellan Uppsala och Stockholm.

Som Lindholm skriver så kommer det att behövas fler spår söder om Arlanda. Men i likhet med hur Banverket/Trafikverket och lokala och regionala myndigheter tidigare såg på kapaciteten så tror Lindholm på olika slag av åtgärder för att förbättra framkomsten på det befintliga spårsystemet. Och givetvis ska man göra det som går med sådana åtgärder.

Men fler spår kommer att behövas på sikt och planeringen av sådana, bland annat mellan Uppsala och Myrbacken, måste komma i gång i dag. Då kan man kanske räkna med att det finns färdiga spår om tio–femton år.

Men Vectusutredningens scenarier är skrämmande. Den så kallade måltrafik för år 2020 som utredningen kommit fram till kräver utbyggnader: ”De infrastrukturåtgärder som identifierats för måltrafiken 2020 innebär i stort sett att hela sträckan mellan Tomteboda och Uppsala, via Arlanda byggs ut med två spår….Utbyggnaden kommer dock att ske stegvis och först år 2040 antas samtliga utbyggnader vara genomförda.”

Ett skräckscenario för alla pendlare, bland dem Lindholm, mellan Uppsala och Stockholm! Det kommer under decennier bara att bli värre med trängsel och förseningar. Det vill säga om inte regeringen tänker om och satsar på utbyggnader tidigare än vad som nu verkar vara fallet. Lyckligtvis har under de senaste åren länsstyrelsen, regionförbundet och berörda kommuner kommit fram till att spårutbyggnad brådskar och inte kan vänta i decennier i det gemensamma bostads- och arbetsområde som Uppsala-Stockholm utgör.

Ingemund Hägg
Uppsala

Läs mer om