Det har kommit till vår kännedom att ett förslag finns på att förlägga hela det estetiska programmet på Bolandgymnasiet till Grafiskt utbildningscenter (GUC). Det förslaget innebär att den gamla modellen av samverkan på Bolandgymnasiet – det vill säga en blandning av praktiska yrkesförberedande program som "bygg och fordon" tillsammans med det högskoleförberedande programmet "estet" – inte längre kan fungera. Möjligheten att ha en skola som speglar det samhälle vi lever i måste vara ett mål såväl för politiker som för föräldrar och elever. Genom att ha en blandning av program och elevkategorier på en skola erbjuds en breddad utbildning på flera plan.
Vi verkar under en gemensam värdegrund där till exempel möten mellan olika människor är en springande punkt. Hur skall man kunna mötas utifrån genusaspekten, etnicitet, klass, och så vidare, om förutsättningarna minskas? Beslutsfattarna förväntar sig att vi ska verka i glappet och vara limmet i den segregering som genom detta förslag skapas.
För cirka ett år sedan flyttade GUC in i Bolandgymnasiets byggnad. Vi förespeglades då att vi skulle förenas till en skola. Så har ännu inte blivit. Med det förslag som nu väcks går man helt i motsatt riktning. Helt tydligt vill man istället ha två separata skolor.
De risker vi ser är att en ”pojkskola” skapas, och att vi tar flera steg tillbaka i utvecklingen och återskapar sådan segregering som liknar klassamhället.
Att ha två skolor under samma tak skapar mer inbyggda konflikter i huset, ”vi och dom-tänkandet" ökar och kan leda till ohållbara situationer. Ekonomiskt sett måste det vara olönsamt att hålla två administrationer igång. Allt blir dubbelt, exempelvis elevkår, samverkan, skolkonferenser, med mera.
I förslaget som ligger skall Bolandgymnasiets estetiska program gå in under namnet GUC (Grafiskt utbildningscenter). Det estetiska programmet innehåller fem inriktningar: Bild och formgivning, Dans, Estetik & media, Musik, samt Teater. Namnet GUC har sitt ursprung i det numer nedlagda mediaprogrammet, och namnet motsvarar ingenting som har med det estetiska programmet att göra. Fel information går då ut till kommande elever.
Vi vill betona att det finns en poäng i att ha samtliga estetiska inriktningar under samma administration. Vi ser en styrka och många fördelar i en sammanslagning där kompetenser från olika håll samarbetar. Vi vill alltså ha ett högskoleförberedande Estetiskt program, med samtliga inriktningar, tillsammans med de yrkesförberedande programmen Bygg och Fordon, IM/sprint och Gy-sär.
Maria Sundqvist
Kajsa Öbrink Volter
Jeanette Rönnholm
Elin Sandkvist
Helena Simonsson
Dorothe Grelle
David Erlandsson
Rolf Jacobsson
Josefin Hilton Brown
- Lärare och personal Bolandgymnasiet