Fler måste få spår till Arlanda

Många viktiga insatser har gjorts för att göra resandet till Arlanda mer miljövänligt. Men det finns fler delar av regionen som måste få effektivare kommunikationer till Arlanda. Det skriver Bosse Andersson (C).

Arlanda Express går från Stockholms central. Men fler delar av regionen behöver snabba spårförbindelser med Arlanda, skriver Bosse Andersson.

Arlanda Express går från Stockholms central. Men fler delar av regionen behöver snabba spårförbindelser med Arlanda, skriver Bosse Andersson.

Foto: JONAS EKSTRÖMER / SCANPIX

Uppsala2013-03-15 10:48
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Hållbara trafiklösningar som ger ökat resande med kollektivtrafik tillsammans med styrning mot en fossilfri fordonsflotta är avgörande för att nå Stockholmsregionens miljö- och klimatmål. I det sammanhanget är Arlanda en stor utmaning för regionen. Arlanda är Sveriges viktigaste kommunikationsnav och en förutsättning för Stockholmsregionens attraktivitet, tillväxt och dynamik. Samtidigt medför det stora miljö- och klimatutmaningar.

Om Stockholmsregionen ska kunna behålla sin attraktionskraft behöver Arlanda vara lättillgänglig för såväl gods- och persontransporter som för företag och för privatpersoner. Trafiklösningarna till och från Arlanda är en angelägenhet inte bara för Stockholmsregionen, utan för hela Sverige. För Centerpartiet är det avgörande att resor till och från Arlanda sker på ett miljömässigt hållbart sett.

Många viktiga insatser har gjorts för att göra resandet till Arlanda mer miljövänligt. I ett unikt samarbete mellan det offentliga och privata byggdes Arlandabanan i slutet av 90-talet, där Arlanda Express idag rullar. I slutet av förra året invigdes ett länsöverskridande samarbetet mellan Uppsala läns landsting och Stockholms läns landsting genom att samköra SL:s pendeltåg hela vägen från Stockholm till Uppsala, via Arlanda. De privata utförarna som effektivt bedriver busstrafik till Arlanda gör viktiga insatser för både miljön och tillgängligheten.

Mer finns dock att göra. Även om de stora strömmarna av resenärer tillfredställs via Arlandabanan, pendeltåget och bussar från Stockholm och Uppsalas centralstationer finns det andra delar av regionen som måste få effektivare kommunikationer till Arlanda. Det gäller främst Stockholms nordostsektor. Ett område som ligger nära flygplatsen, men som i dag saknar bra och klimatsmarta kommunikationer.

För Centerpartiet är det därför viktigt att få till den tvärförbindelse mellan Roslagsbanan och Arlanda som studerats. Dessutom måste den så kallade Norra böjen, en cirka 400 meter ny järnväg mellan Märsta och Arlanda, byggas. Då skulle Märsta få en direkt spårförbindelse till Arlanda. Det bör även skyndsamt börja utredas hur spårtaxi kan användas för effektivare kommunikationer mellan Arlanda och Märsta, samt mellan Arlandas olika delar.

För att skapa en hållbar trafiksituation och minska utsläppen av koldioxid och skadliga partiklar krävs lyhördhet och samförstånd mellan olika berörda parterna. Staten, landstinget och länets kommuner måste bidra till investeringar i ny infrastuktur. Vi måste även söka samarbetspartner i det privata näringslivet. Alla tjänar på goda trafiklösningar och tillväxt i Stockholmsregionen.

Bosse Andersson
kommunalråd (C) i Sigtuna
och Centerpartiets gruppledare i landstingets Trafiknämnd
UNT 15/3 2013

Läs mer om