Fokusera pÄ kunskap

Skolan mÄste fokusera mer pÄ kunskap, mindre pÄ att diskutera könsroller och maktstrukturer. I grund och botten Àr vi alla individer, skriver Edvard Selander.

Uppsala2012-03-08 00:00
Det hĂ€r Ă€r en debattartikel. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Den svenska skolan ska fokusera pÄ kunskap, inte pÄ kön. Detta mÄste vara en av utgÄngspunkterna nÀr vi formar morgondagens skola. DÀrför tycker vi i Moderat skolungdom att det Àr beklagligt att det finns de som vill att skolan fokuserar mer pÄ könsbaserade maktstrukturer Àn pÄ att ge eleverna den kunskap de faktiskt behöver.

För svenska elevers kunskapsnivÄer har sjunkit. Detta visar till exempel Pisa-undersökningarna. De ger en dyster bild av hur svenska elevers kunnande försÀmrats stadigt under 2000-talet. Sverige föll i kategorin naturvetenskap frÄn plats 16 till 29 pÄ bara tre Är, mellan Är 2006 och 2009. I Àmnena lÀsförstÄelse och Àven matematik gÄr likartade trender att utlÀsa. DÀr har vi fallit frÄn plats nio till 19 mellan 2000 och 2009, respektive frÄn 14 till 26 mellan 2003 och 2009.

Med denna utveckling bakom oss sÄ borde fokus ligga pÄ att se till att se till att bryta den hÀr trenden och att garantera att de mest basala kunskaperna faktiskt nÄr vÄra elever. TyvÀrr sÄ ligger ofta fokus nÄgon annanstans.

Det Àr inte att göra rÀtt prioriteringar. Sedan alliansen tog över regeringsmakten 2006 har fokus satts pÄ utbildningspolitiken och flera viktiga reformer skett. Detta för att göra sig av med de strukturer som orsakat de svenska elevernas kunskapsförluster, och se till att den svenska skolan blir vÀrldsledande.

Betyg i lÀgre Ärskurser och förÀndringarna i gymnasieutbildningen som trÀdde i kraft i och med det hÀr lÀsÄret har kommer att göra stor skillnad. Den nya skolan bör förutom att vara kunskapsorienterad ocksÄ fokusera pÄ individen.

I Moderat skolungdom ser vi som den viktigaste frÄgan framöver för skolpolitiken att öka varje elevs egen möjlighet att pÄverka sin utbildning. För att göra detta mÄste vi vÀlja att se förbi kön och i stÀllet se varje mÀnniska som en unik individ. Det Àr endast med detta synsÀtt som vi kan se till att sÄ mÄnga svenska elever som möjligt fÄr en utbildning som passar just dem.

Edvard Selander

Moderat Skolungdom i Uppsala lÀn

UNT 8/3 2012

LĂ€s mer om