Nu börjar semestern ta slut och för många länsbor börjar vardagspendlingen till arbete eller studier. Tyvärr är varken punktligheten eller bekvämligheten vad den borde vara.
Vi minns med fasa de senaste vintrarnas alla förseningar och inställda tågavgångar. Men det är inte bara på vintern, när snö och is ställer till det, som tågen står stilla – problemen är likartade även sommartid.
De senaste veckorna har tågtrafiken mellan Uppsala och Stockholm legat nere vid flera tillfällen, ibland hela dagar. Ofta handlar det om nedrivna kontaktledningar, vilket främst beror på eftersatt underhåll.
När väl tågen och bussarna går är de ofta fulla på populära avgångar, vilket gör att många blir utan sittplats eller får vänta på nästa avgång.
Vi socialdemokrater ser investeringar i infrastruktur som en viktig del i att bygga Sverige starkt inför framtiden. Den internationella forskningen visar ett tydligt samband mellan investeringar i infrastruktur och långsiktig ekonomisk tillväxt. Därför är det oroande att Sverige intar en bottenplacering i Europa.
Genom att inte investera tillräckligt ökar trängseln och olyckorna på våra vägar, samtidigt som vi går miste om många arbetstillfällen. För varje extra miljard till investeringar skapas över 1 000 jobb direkt.
Det är en av anledningarna till att vi vill satsa ännu mer på en utbyggd järnväg. Därför har vi under många år föreslagit större järnvägssatsningar än regeringen.
Lokalt i Uppsala län har vi, förutom utökad spårkapacitet mellan Uppsala och Stockholm, föreslagit att en förstudie om järnväg mellan Enköping och Uppsala ska göras så snart som möjligt. De borgerliga har motarbetat detta och placerat förstudien det sista året i länstrafikplanen, alltså 2019-21.
För dem som reser med tåg till eller från Arlanda vill vi avskaffa den ”straffavgift” som Mats Odell (KD) införde 1994. Dessvärre är det förmodligen omöjligt, eftersom Odell tecknade ett 40-årigt avtal med det nu Australienägda bolaget.
I Sverige är järnvägsunderhållet uppsplittrat på ett stort antal privata kontrakt. Kostnaderna för underhållet har på några år ökat med en halv miljard, trots att punktligheten under samma period minskat med 3,5 procent för persontåg och 10 procent för godståg.
Det visar att organisationen inte fungerar tillräckligt effektivt. Då hjälper inte bara nya resurser. Mot den bakgrunden har Socialdemokraterna krävt att regeringen återkommer till riksdagen med förslag på hur en effektivare och samordnad underhållsorganisation ska utformas.
Den avreglering av järnvägen som den borgerliga regeringen drivit fram har marknadsförts som en mirakelkur. Analysen tycks vara att SJ:s missbrukat sin ensamrätt att bedriva nationell tågtrafik och att detta kan förklara i princip alla de problem som tågresenärerna i dag upplever.
Vi menar att en avreglerad tågmarknad har spätt på den senaste tidens problem ytterligare. Fler aktörer på redan överfulla spår har gjort det väsentligt svårare att samordna de olika åtgärder som vidtagits för att mildra problemen. Vi anser inte att det svenska järnvägssystemet är moget för fri etableringsrätt och vi vill därför se över möjligheterna att riva upp avregleringen.
Vi vill investera tungt i att öka spårkapaciteten på kritiska avsnitt, bland annat sträckan Uppsala – Stockholm och Mälarbanan från Enköping över Bålsta till Stockholm.
Länsborna har fått vänja sig vid en allt sämre fungerande infrastruktur. Trots allt är det glädjande att landstingsmajoriteten fått upp ögonen för vikten av infrastruktur och fullföljer de satsningar som initierats av oss socialdemokrater. Vi tänker bland annat på SL-pendelns förlängning till Uppsala och etablering av en ny Upptåget-sträckning mellan Uppsala och Sala.
Nu hoppas vi att de pratar med sina partivänner i regeringen, så att länsborna ska kunna ta sig fram snabbt och kunna lita på att tåget, spårvagnen eller bussen kommer i tid.
Börje Wennberg
landstingsråd (S)
Agneta Gille
riksdagsledamot (S)
Pyry Niemi
riksdagsledamot (S)
UNT 12/8 2012