Den som ska åka med pendeltåg Arlanda-Knivsta-Uppsala ska ha en giltig UL-biljett. Den regeln är enkel, tydlig och har gällt sedan UL-började med tågtrafik till Arlanda.
Ardalan Shekarabi förslag om något slags frikort för fuskåkare är därför svårt att förstå.
Det som hänt sedan Stockholmståg började köra trafiken är att det inte längre går att köpa biljetter ombord. Jag kan förstå om detta till att börja med ledde till problem, men nu har det gått över ett år.
Det finns flera olika möjligheter att köpa UL-biljetten: automat på stationen, hos något ombud, med SMS-biljett eller med UL:s tioresorsapp.
För den sällan-resenärer som reser över länsgränsen till Stockholm, det vill säga förbi Arlanda, är det lika enkelt att köpa biljett eftersom UL och SL har gemensamma enkelbiljetter. Det är lika enkelt att köpa en biljett från Knivsta till Sollentuna som från Knivsta till Uppsala.
Vad är det då om behöver bli bättre? Det finns alltid skäl att fundera över om informationen kan bli tydligare.
Där finns möjligheter till förbättringar på Knivsta station. Självklart ska båda UL:s biljettautomater fungera och den gamla ska tas bort.
Vi behöver också följa upp vad det är som gör att resenärer får betala kontrollavgift. Vi vet att det förekommer en hel del fuskåkning och har därför många kontroller. Men vi behöver naturligtvis få reda på ungefär hur många som glömmer betala och hur mycket som är ärliga misstag. Jag har därför bett UL att redovisa arbetet med kontrollavgifter, inklusive processen vid överklaganden, vid nästa kollektivtrafiknämnd.
Vi behöver gå vidare och underlätta för dem som reser med reskassa i de båda systemen, ett arbete som pågår.
De som reser med UL:s och SL:s gemensamma periodbiljett ska förhoppningsvis snart klara sig med ett kort och slippa ha med kvitto.
Men även om det finns mer att göra är regeln enkel. På pendeln Arlanda-Knivsta-Uppsala ska man ha giltig UL-biljett. Man ska göra rätt för sig. Man ska inte fuska. Jag hoppas att Ardalan Shekarabi håller med om detta.
Johan Örjes, ordförande (C), kollektivtrafiknämnden