Förstatligande ger bättre förutsättningar

Cecilia Forss och Jacob Spangenberg skriver i UNT 22/11 att frågan om ett förstatligande av skolan är ”ett stickspår”. Samtidigt rabblar de upp flera statliga initiativ för att förbättra skolan, vilket ju skulle tyda på motsatsen, skriver Håkan Tallgren.

Uppsala2013-11-23 12:14
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Vidare skriver de: ”viktigast är lärarnas förmåga att engagera och intressera eleverna”. Dessvärre har kommunerna misskött lärarnas situation i två decennier. Läraryrket kan nu beskrivas som högstatusyrket som försvann. Kommunerna har ökat lärarnas arbetsbörda men lönemässigt premierat andra yrkesgrupper på lärarnas bekostnad. Erfarna lärare slutar och lärarutbildningen är oattraktiv. Enligt Demoskop väljer studenter bort läraryrket just på grund av lönen och arbetsmiljön. Vad staten skriver i läroplanerna har mindre betydelse så länge det saknas högkompetenta lärare som har tid att planera och genomföra adekvat undervisning.

Huvudmannaskapet för den offentligt drivna skolan bör övertas av staten. Det skulle inte lösa problemen genast men vore gynnsamt på sikt. Statens ekonomiska muskler ger avsevärt bättre förutsättningar för att långsiktigt stärka lärarnas löner och arbetsvillkor och i förlängningen elevresultaten.

Stödet för ett återförstatligande växer bland väljarna, och i Sifos mätning i maj 2013 är betydligt fler positiva än negativa. Att driva en sådan politisk linje vore att börja reparera det historiska misstaget att kommunalisera. Frågan om ett förstatligande av skolan är allt annat än ett stickspår.

Håkan Tallgren

Lärarstuderande

UNT 23/11 2013

Läs mer om