GodkÀnt - Àven för mattefelen

SvensklÀrarstudenter fÄr godkÀnt trots sprÄkfel. Men Àven mattestudenters felaktiga eller ofullstÀndiga lösningar bedöms som korrekta. Man mÄste dock kunna krÀva kunskaper i grunderna och en sjÀlvstÀndig tankeförmÄga - annars kan konsekvenserna bli förödande, skriver Allan Gut.

Allan Gut.

Allan Gut.

Foto: Rolf Hamilton

Uppsala2013-06-30 00:00
Det hĂ€r Ă€r en debattartikel. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

PĂ„ UNT debatt 12 juni skriver tvĂ„ lĂ€rarstudenter ”``Blivande svensklĂ€rares sprĂ„kfel korrigeras inte, och studenterna godkĂ€nns trots sprĂ„kliga brister’’. Som exempel pekas pĂ„ sĂ€rskrivning, hybridstycken, ofullstĂ€ndiga meningar med mera.

Jag tror att vi Ă€r mĂ„nga som lockas att â€Ă¶versĂ€tta’’ till motsvarande inom det egna Ă€mnet. I mitt fall det matematiska.

LĂ„t mig först nĂ€mna att jag ofta i samband med populĂ€rvetenskapliga föredrag fĂ„r frĂ„gan om dagens studenter Ă€r sĂ€mre Ă€n förr. Jag svarar alltid ”`Nej, det Ă€r de inte, men de Ă€r sĂ€mre pĂ„ att, emph... rĂ€kna’’.

RÀkna Àr inte samma sak som matematik, utan det hantverksmÀssiga kalkylerandet. Före datorernas och rÀknedosornas tid var man tvungen att lita till sin egen förmÄga. Det behöver man inte i dag, för nÀr man vÀl har knappat in allt i apparaten i frÄga och den sedan har spottat ur sig ett tal Àr ju allt klart. Eller hur?

Men inte riktigt, för om man knappar in fel sĂ„ blir svaret fel. Om förutsĂ€ttningarna för det programpaket man har anvĂ€nt sig av inte Ă€r uppfyllda sĂ„ blir svaret vĂ€rdelöst – med fel utgĂ„ngspunkt spelar det ingen roll hur noga man rĂ€knar. Bakar man bullar utgĂ„ende frĂ„n ett recept pĂ„ kalops, ja, du fattar.

Man mĂ„ste alltsĂ„ fortfarande i viss mĂ„n lita till sig sjĂ€lv. Till att börja med mĂ„ste man arbeta in en kĂ€nsla för att det man har fĂ„tt fram skulle kunna vara korrekt, exempelvis att storleksordningen Ă€r rimlig. 53 gĂ„nger 49 borde bli nĂ„got i stil med 50 gĂ„nger 50, alltsĂ„ 2 500. Eftersom man backar mer frĂ„n 53 till 50 Ă€n man ökar frĂ„n 49 till 50, sĂ„ bör svaret vara drygt 2500. Eftersom 3 gĂ„nger 9 Ă€r 27 sĂ„ mĂ„ste sista siffran vara en sjua. Den grova uppksattningen kan successivt förfinas alltefter önskemĂ„l (rĂ€tt svar Ă€r 2597).

Man kan i just detta fall notera att 100 gĂ„nger 53 Ă€r lika med 5 300, att 50 gĂ„nger 53 Ă€r hĂ€lften, det vill sĂ€ga 2650, vilket Ă€r en gĂ„ng 50 för mycket, och att sĂ„ledes 49 gĂ„nger 53 blir 2650 minus 53 = 2 597.

Ett gammalt tentamenstal i sannolikhetsteori handlar om Centralstationen i Uppsala dÀr bokstÀverna i namnet förr i vÀrlden satt en och en pÄ en spik. En blÄsig dag ramlar tvÄ bokstÀver ner, varvid en hjÀlpsam analfabet rusar fram och hÀnger upp dem igen. Hur stor Àr sannolikheten att det stÄr UPPSALA efterÄt?

Vi inser omedelbart att det mÄste bli 50 procent, alltsÄ 1/2, för det blir ju rÀtt eller tvÀrtom. Men sen noterar vi att om PP eller AA faller ner sÄ blir det alltid rÀtt! Svaret blir alltsÄ lite drygt 50 procent. (RÀtt svar Àr straxt under 55 procent.)

Alla svar under 50 procent mÄste vara orimliga, eller hur?

Hur hanterar man dÄ svaret 5,5 procent? Ska man ge (nÀstan) full poÀng, det var ju trots allt bara decimalkommat som hamnade fel? Eller ska man ge noll poÀng eftersom svaret Àr sÄ uppenbart orimligt?

MÄ vara att detta Àr ett fÄnigt exempel, men det belyser pÄstÄendet att man mÄste kunna rÀkna och tÀnka sjÀlv. Med sitt eget huvud och sina egna hÀnder, med papper och penna. Och just det gör man i mindre utstrÀckning i dag Àn förr.

Med detta i bakhuvudet, över till det egentliga Àrendet. Om vi översÀtter lÀrarutbildningskritiken till matematik sÄ leder det till att felaktiga eller ofullstÀndiga lösningar bedöms som korrekta. Det finns för övrigt ett standardexempel dÀr man kan göra tvÄ ganska allvarliga fel som rÄkar ta ut varandra pÄ sÄ vis att man fÄr rÀtt svar ÀndÄ. Skall man dÄ fÄ full poÀng för att man fick rÀtt svar eller ska man fÄ 0 poÀng för att man har gjort tvÄ grova fel? Eller Àr det elakt, man fick ju rÀtt svar?

Förr fick man förstĂ„s 0 poĂ€ng, eller möjligen en tröstpoĂ€ng. I dag skulle man, om man följde den kritiserade modellen, fĂ„ full pott – man fick ju rĂ€tt svar, dĂ„ spelar det vĂ€l ingen roll hur man bar sig Ă„t...

Vad hÀnder dÄ om vi applicerar detta slags resonemang pÄ andra sammanhang?

Bron över Àlven rasade, 50 bilar störtade ner varvid 38 personer omkom och 13 fortfarande saknas. Vid en senare genomgÄng visade det sig att decimalkommat i samband med en hÄllfasthetsberÀkning hade hamnat fel ... Men bron blev i alla fall snygg.

Patienten dog. Det visade sig att hon fĂ„tt en dos pĂ„ 0,1 ml i stĂ€llet för 0,01 milliliter. Ett decimalkomma igen, men sĂ„n’t fĂ„r man ta.Eller?

Nej det Àr naturligtvis fullstÀndigt oacceptabelt. Slumpfel finns alltid, ingen mÀnniska Àr perfekt, men Ätskilliga misstag kan undvikas om man tÀnker pÄ vad man gör och hur, och om man reflekterar en smula över rimligheten i sina berÀkningar, doseringar, konstruktioner, etcetera.

Vad det Àn gÀller sÄ blir den oundvikliga slutsatsen att man mÄste lÀra sig de basala grunderna och sammanhangen för att kunna göra ett bra jobb, vare sig man utbildar sig till snickare, lÀrare, sjukgymnast eller rörmokare. Har man inget fundament blir man ett levande korthus.

Utöver detta krĂ€vs det medvetenhet, nĂ€rvaro och reflektionsförmĂ„ga i den verksamhet man sedan bedriver, vilken den Ă€n mĂ„ vara. Även om det Ă€r stort att tĂ€nka rĂ€tt sĂ„ vill jag Ă€ndĂ„ hĂ€vda att det Ă€r Ă€n större att tĂ€nka, som ju Ă€r en grundförutsĂ€ttning för att man skall kunna tĂ€nka rĂ€tt.

Allan Gut

professor emeritus i matematisk statistik

UNT 20/6 2013

LĂ€s mer om