SLUTREPLIK. Miljöpartiet har de högsta målsättningarna för cykeltrafiken i Uppsala. Stefan Hanna skriver att Uppsala är redan i dag en cykelvänlig kommun. Uppsalas cyklister håller inte med honom. I undersökningen från Cykelfrämjandet har cyklister själva rankat Sveriges kommuner utifrån hur cykelvänliga de är och resultatet är nedslående. Låga omdömen ifrån Uppsalas cyklister verkar inte oroa Stefan Hanna, och det oroar oss i Miljöpartiet.
Stefan Hanna (C) påstår i sin artikel att andelen cykelresor av det totala resandet i Uppsala är den högsta i Sverige. Detta påstående är direkt felaktigt, vilket kommunalrådet bör veta om.
De finns ett flertal undersökningar som pekar på ett oroande läge för cyklisterna i Uppsala kommun. De fakta och de undersökningar som har presenterats på senare tid visar att vi har en hel del kvar att göra.
SCB:s medborgarundersökning gav Uppsalas gång- och cykelvägar ett genomsnittligt omdöme på 55 av möjliga 100. Framför allt snöröjningen fick låga betyg av medborgarna.
I ytterligare en undersökning, Kommunvelometern, som Cykelfrämjandet står bakom, hittar vi Uppsala först på en blygsam 14:de plats när cykeltrafiken i Sveriges kommuner rankas. I undersökningen konstateras bland annat att det inom Uppsala finns 1,9 meter cykelväg per invånare, vilket är klart under genomsnittet för Sveriges kommuner. Stefan Hanna visar dock inget närmare intresse att ta till sig fakta.
Det är intressant att Centerpartiet i en och samma artikel först påstår sig redan prioritera cykeltrafik framför andra trafikslag, för att i nästa stycke argumentera för att cyklister måste stå tillbaka för yrkestrafik med motiveringen; "vi behöver andra fordon än cyklar."
Det underlag som vi tagit del av i cykelplanen för Uppsala ser lovande ut. Däremot saknar alliansen ekonomisk täckning för stora delar av cykelplanen. I vår budget för 2014-2017 avsätter vi i Miljöpartiet 136 miljoner kronor för nyinvesteringar. Samma siffra i alliansens budget är 41 miljoner kronor.
Alliansen har uppenbarligen lätt för att uttrycka höga ambitioner på cykelområdet. När det däremot kommer till att avsätta pengarna som krävs, ser vi hur majoriteten gång efter annan prioriterar annat.
Politik är prioriteringar och det är vi i Miljöpartiet medvetna om. Vi vill göra Uppsala till Sveriges bästa cykelstad och vi står upp för detta mål både i ord och i våra budgetförslag.
Erika Karlénius
ersättare (MP) Gatu- och samhällsmiljönämnden
UNT 13/6 2013