Har Örjes glömt sina egna löften?

Tidigare tyckte Johan Örjes att biljettintäkterna bara skulle stå för 50 procent av kollektivtrafikens finansiering. Varför har han ändrat sig? skriver Niclas Malmberg med flera i en replik till Johan Örjes.

Uppsala2012-03-04 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

REPLIK. Johan Örjes (C) kallar en tioprocentig höjning av kollektivtrafiktaxorna för måttlig (UNT 28/2). Vad han bortser ifrån är att skattesubventioneringsgraden i Uppsala län redan är väldigt låg, faktiskt näst lägst i landet. År 2010 var biljettintäkternas andel av den totala kostnaden i Uppsala län 59,9 procent. Motsvarande siffra i exempelvis Stockholms län var 49,9 procent och i Västmanland 44,9 procent. Sedan den borgerliga alliansen fick majoritet i Uppsala läns landsting i valet 2006 har det också skett en kontinuerlig övervältring av kostnaderna på resenärerna genom flera taxehöjningar.

År 2007 var biljettprisernas andel av den totala kostnaden i Uppsala län 56,9 procent. Det är mot den bakgrunden vi konstaterar att en ytterligare höjning av biljettpriserna inte är att satsa på kollektivtrafiken. Örjes kan gärna motivera beslutet med att det är resenärerna som i huvudsak ska betala kollektivtrafiken.

Men om målsättningen i stället är att få fler att åka kollektivt, rimmar det illa med de faktiska besluten. Miljöpartiets modell att istället öka landstingets finansiering gynnar tveklöst kollektivtrafiken.

Vidare konstaterar Örjes förnöjt att det är en bred majoritet som står bakom en taxehöjning. Men att även Socialdemokraterna vill höja taxorna gör inte alliansens kollektivtrafikpolitik bättre. Från Miljöpartiets sida är vi särskilt besvikna då Örjes som nyvald ordförande i kollektivtrafiknämnden framhöll en 50-50-finansiering av kollektivtrafiken som önskvärd, det vill säga att resenären betalar halva kostnaden och landstinget står för andra halvan. Men i den praktiska politik som Örjes nu driver kommer vi än längre ifrån ett sådant mål.

Varför har Örjes ändrat uppfattning i frågan, för att nu i stället förespråka lägre subventioneringsgrad? Är det så att han hålls som gisslan av Moderaterna och tvingas administrera en snål kollektivtrafikpolitik han egentligen inte tror på?

Niclas Malmberg

ledamot kollektivtrafiknämnden (MP)

Linda Eskilsson

ersättare i kollektivtrafiknämnden (MP)

Johan Edstav

landstingsråd (MP)

UNT 4/3 2012

Läs mer om