Hellre vinst än underskott

Frågan om vinst i välfärdssektorn är fel ställd. Det avgörande kravet måste gälla kvaliteten och ställas lika för alla aktörer oavsett huvudman. Förbjuder man vinst tvingas många uppskattade verksamheter att stänga, skriver Ismail Kamil.

Frågan om vinst i välfärdssektorn är fel ställd, skriver Ismail Kamil.

Frågan om vinst i välfärdssektorn är fel ställd, skriver Ismail Kamil.

Foto: Patrik Lundin

Uppsala2012-10-30 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

En debatt kring vinster i välfärden har tagit fart i Sverige. På olika politiska nivåer diskuteras just nu om det är rätt eller fel att ta betalt för tjänster i välfärden. Många företrädare från de rödgröna partierna vill förbjuda välfärdsföretag att gå med vinst.

Jag håller inte med. Självklart måste företag gå med vinst. Det är ju själva grundtanken med ett företag. Begränsar man vinstmöjligheten kommer färre människor att vilja driva företag.

Många glömmer att om man inför förbud mot vinst i välfärdtjänster så kommer det att leda till att de privata aktörerna drar sig tillbaka och valfriheten för oss medborgare försvinner helt.

Problemet är att offentlig verksamhet, allt för ofta går med underskott vilket i sin tur leder till att mer skattemedel pumpas in utan någon bevisligen bättre kvalitet. I Danmark och Holland drivs exempelvis alla vårdcentraler av privata aktörer. Ingen talar om vinst utan där gäller i stället tydliga kvalitativa krav.

Förbudsivrarna, oberoende av partifärg, begår ett stort misstag när de bara inriktar sig på de privata aktörerna och hur man ska begränsa vinsten i denna sektor. Fokus borde i stället vara på hur man ställer krav på högre kvalitet oberoende om utförarna är privata eller offentliga.

Det beror antagligen på att de helt enkelt tycker att vinst är någonting förskräckligt och att bara den offentliga sektorn är bäst på välfärdssektorn.

I ett modernt samhälle ska det ges möjlighet att välja skola åt sina barn utifrån barnens önskemål och förutsättningar, välja sjukvård utifrån den kvalitativa vård som erbjuds samt välja omsorg och socialtjänster utifrån egna önskemål och behov. Därför vill jag se en nationell handlingsplan för välfärdstjänster som ska innefatta tydliga och mätbara kvalitetskrav utifrån medborgarnas önskemål och behov.

För att garantera en välfärdssektor av hög kvalitet måste uppföljningsverksamheten förbättras och förenas med sanktionsmöjligheter.

Det är fel att förbjuda företag att gå med vinst, däremot vill jag se tydliga krav på kvalitet i kontraktet med alla utförare (privat som offentliga aktörer). Jag vill se en självständig inspektionsmyndighet med funktionen ”inspektion” som gör oanmälda besök på plats, inspekterar och kartlägger kvaliteten.

Inspektionen borde ges möjlighet att vid allvarliga fel upphäva kontrakt eller tilldela viten för den som bryter mot kontraktet. Inspektionen kan också granska huruvida ränteuttag utnyttjas felaktigt i den egna koncernen genom höga internräntor eller oskäligt höga hyror.

Här vill jag vara tydlig med att detta ska gälla även för den offentliga sektorn och dess interndebitering. Exempelvis när det kommunala fastighetsbolaget höjer lokalhyran så mycket att det drabbar elevernas skolundervisning.

Varje steg i riktning mot att införa förbud mot vinstutdelning kommer att leda till att privata aktörer lägger ned verksamheten. Varför ska man investera i tid och pengar om staten förbjuder dig att driva bolaget med vinst?

Resultatet blir ett steg tillbaka till enbart offentligt drivna verksamheter, med stor risk för ineffektivitet, sämre tillgänglighet, sämre valmöjligheter för individen och till sist stora underskott som kommer att täckas med skattehöjningar.

Det är dags att tänka nytt och börja ställa samma krav på aktörerna inom välfärdssektorn oberoende om de är privata eller offentliga. Det är hög tid att etablera en självständig myndighet som utför oanmälda inspektioner hos olika verksamheter i välfärdssektorn i syfte att höja kvaliteten.

För mig kännetecknas en god välfärdssektor av hög kvalitet och nöjda medborgare, men också ekonomisk vinst.

Ismail Kamil

Riksdagsledamot (FP) Uppsala län

UNT 30/10 2012

Läs mer om