Den 1 juli i år blev Hälsingegårdarna inskrivna på Unescos lista över världsarv. Det är ett mycket glädjande beslut som innebär att de unika Hälsingegårdarna skyddas för framtiden och regionen räknar med en stor ökning av antalet turister.
Även Uppsala skulle kunna få ett världsarv. Sedan flera år arbetar myndigheter tillsammans med organisationer som Svenska Linnésällskapet för att få tillstånd ett världsarv för systematisk biologi. Detta världsarv skulle innefatta ett antal platser i flera länder som har koppling till Linné och den systematiska biologin. I Uppsala handlar det om att klassa Linnéträdgården, Linnémuseet, Linnés Hammarby och Linnéstigarna som världsarv.
Ett sådant världsarv skulle inte bara lyfta fram den långa och stolta traditionen av naturvetenskaplig forskning i Uppsala, utan även skydda dessa kulturhistoriskt värdefulla platser för framtiden. Uppsala som besöksmål skulle också gynnas mycket av ett världsarv och fler turister skulle besöka staden.
Trots att ett världsarv för systematisk biologi skulle vara så positivt, hotas hela projektet av ogenomtänkta beslut i kommunfullmäktige och gatu- och samhällsmiljönämnden. Moderaterna, Folkpartiet, Centern och Kristdemokraterna har drivit igenom beslut som innebär att det planeras för en trafikled och bilbro rakt igenom ett av de områden som skulle ingå i världsarvet för systematisk biologi.
Miljöpartiet är mycket kritiskt till detta agerande och kräver därför att planerna på en trafikled genom Årike Fyris avbryts omedelbart. Den utredning som gatu- och trafiknämnden genomfört visar på betydande negativa konsekvenser av en trafikled genom Årike Fyris. Utredningen påtalar även risken för att en ny förbindelse över Fyrisån genererar ett större trafikarbete i Uppsala, vilket strider mot de övergripande målsättningarna i översiktsplanen och kommunens klimatarbete.
Ju fler stora trafikleder vi bygger, desto mer biltrafik kan vi vänta oss i framtiden. Kommunen måste planera klimatsmart genom att bygga för gång-, cykel- och kollektivtrafik i stället för allt mer privatbilism.
Det planerade naturreservatet Årike Fyris kommer påverkas i stor omfattning och planerna på ett världsarv för systematisk biologi i åriket riskerar att haverera om en stor trafikled byggs genom Årike Fyris. Den moderatledda kommunledningen i Uppsala är nog den enda i världen som frivilligt tackar nej till ett världsarv – bara för att få bygga en väg.
Byggandet av en ny bro skulle skapa stora bullerstörningar i ett värdefullt natur- och rekreationsområde och det skulle få mycket stora negativa konsekvenser för landskapsbilden i årummet.
Om bron byggs innebär det att alla boende i Uppsala mister ett uppskattat naturområde. Miljöpartiet anser att dessa skäl starkt talar för att planeringen av en ny trafikled över Fyrisås vid Ultuna ska avbrytas. I stället anser vi att förutsättningarna en ny gång- och cykelväg över ån ska utredas. En sådan förbindelse skulle kunna byggas på ett sätt som följer landskapet och inte påverkar landskapsbilden eller ger upphov till de stora negativa konsekvenser som skulle bli följden av en ny bro för biltrafik.
För drygt två år sedan, i september 2010, föreslog Centern och dess kommunalråd Stefan Hanna att Årike Fyris skulle göras till nationalpark. Under det år som har förflutit sedan dess detta vallöfte svikits flera gånger. Nu driver centerpartisterna i stället att det ska byggas två trafikleder och två stora broar genom området som samma parti i valrörelsen påstod sig vilja skydda som nationalpark.
Centerpartisterna skrev att man bland annat ville skydda området för att ”säkra och förstärka minnena efter Carl von Linnés världsberömda forskning som till viss del bedrevs och förädlades i områdena”. I Stefan Hannas (C) tankevärld är det tydligen lämpligt att hedra Carl von Linné med stora motortrafikleder – jag har svårt att tro att Linné hade uppskattat den hyllningen.
Det är hög tid att kommunen avbryter planerandet av en trafikled genom Årike Fyris och det är hög till att Centern tar sina vallöften på allvar.
Johan Lundqvist
ledamot (MP) Uppsala kommunfullmäktige
UNT 16/7 2012