Alliansen har säkert en hög ambitionen att utveckla en bättre och säkrare cykelinfrastruktur. En mycket viktig del i den är informationsinfrastruktur. I NVDB, den nationella vägdatabasen, skapas och underhålls landets geodatalänkar kopplat till ”företeelser” med information om landets bil- och cykelnät (gångnät är på gång).
Uppsala kommun har avtal med NVDB sedan 2003 för uppdatering av bilnät och sedan 2010 även för cykelnät. Kommunen har ett internt vägdatabassystem (synkroniserat med NVDB) för att bland annat skapa nya lokala trafikföreskrifter till transportstyrelsen, vilket med nödvändighet kräver en snabb uppdatering av bilvägnätet.
Att enligt avtalet leverera uppdatering av det digitala cykelvägnätet verkar kommunen helt ha struntat i.
Dagsaktuell information om landets vägnät kan man sedan en vecka studera Trafikverkets sida ”NVDB på webb 2012”. Förutom komplettering och rättning av cykelnätets geometri, skulle enligt avtal felaktiga cykelvägstyper ha rättats till, till exempel ”Cykelöverfart i plan” eller ”Övergångsställen”, och då även kompletterat med om korsningen är ”reglerad” eller inte.
Om man verkligen har ambitionen att skapa en bättre och säkrare cykelinfrastruktur bör man även utöver nuvarande obligatoriska data lägga till trafiksäkerhetsföreteelser i avtalet. Genom att lägga till företeelsen ”C-Rek bilväg för cykeltrafik” kan man skapa det kontinuerliga cykelvägnät (jämför med Göteborg) som krävs för en intelligent digital cykelkarta eller för trafikanalyser.
Stig Sahlén
Bälinge
UNT 31/5 2013