ID-rörelsen har en räv bakom örat
Vem har sagt att man ska naturvetenskapliga data eller teorier som grund för sin etik? Att jorden är rund och en massa miljarder år gammal, vad har det med hur jag behandlar min medmänniska att göra, skriver Per Kornhall.
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Men rörelsen kunde naturligtvis inte ge sig med det. Detta är människor som tror att evolutionsteori är av ondo och att människor som tror på den kommer att sluta sina liv i helvetet.
För att få en ny angreppspunkt lanserades då i stället begreppet intelligent design, ID. Inom denna rörelse väljer man medvetet bort ord som gud eller skapelse. Syftet är att göra skapelsetro godtagbar och "rumsren" i vidare kretsar.
Att ID fortfarande är en religiös utsaga är uppenbart och om man går in på de organisationers hemsidor som driver den här kampanjen så är det ingen tvekan att det är den kristne guden och skapelse enligt Bibeln som åsyftas. Men ID, med sin nedtonade profil, lockar många apologeter som vill försöka ge gudstron ett rationellt ansikte men som inte kände sig hemma i den bibeltummande fanatismen. Detta är en medveten strategi inom ID-rörelsen.
Själva rättegången initierades av några föräldrar som stämde skolstyrelsen i Dover. Denna hade beslutat att ID skulle undervisas som ett alternativ till biologisk vetenskap. Ett av åklagarvittnena har berättat att skolstyrelsemötet liknade ett väckelsemöte. Bibeln citerades, spridda "amen" hördes och hon fick efteråt veta att hon var på väg till helvetet eftersom hon bestämt sig för att rösta emot och lämna skolstyrelsen. Ett expertvittne redogjorde noggrant för historien bakom ID. Hon kunde bl a visa att den lärobok i ID som man bestämt sig för att köpa in från början innehöll ordet skapelse och skapelsetro men att alla dessa ord helt enkelt bytts ut mot intelligent design? Dessa små fragment från rättegången visar kanske vad det är för krafter som är i rörelse.
Inläggen från Bength Gustafson och Krister Renard speglar detta. De tillhör den del av svensk frikyrklighet som vill frälsa Sverige. Bength Gustafson antyder i slutet av sin artikel att evolutionsteori för med sig dålig etik och moral. Han gör naturligtvis här ett kardinalfel. Vem har sagt att man skall ha naturvetenskapliga data eller teorier som grund för sin etik? Att jorden är rund och en massa miljarder år gammal, vad har det med hur jag behandlar min medmänniska att göra? Skall vi lära barnen att jorden är platt om vi tror att det gör dem till bättre människor? Varför skulle evolutionsteori tillfredsställa mitt behov av mening?
Bength Gustafsson blandar äpplen med päron på ett sätt som gör hans referenser till Uppsala universitet ganska pinsamma.
Han gör också den inom skapelsetro vanliga rättvisevädjan. Varför skall inte elever få välja, frågar han, varför skall de inte presenteras för alternativa teorier? Samma fråga ställer Krister Renard.
Saken är, för det första, att det inte finns några alternativa teorier. Bara för att en religiös minoritet har en annan tro kan man inte inom naturvetenskap undervisa annat än etablerade vetenskapliga teorier.
För det andra så får svenska elever redan välja. Vi har religionskunskap på schemat och en diskussion kring evolutionsteorins filosofiska konsekvenser och historiska betydelse förs i alla klassrum där biologi undervisas i Sverige.
Däremot undervisas det inte om religiösa trossatser såsom vetenskap (utom möjligen på vissa friskolor där definitionen av allsidighet och saklighet skiljer sig från den i samhället gängse). Vetenskapen gjorde sig fri från den typen av styrning från religionens sida redan på 1600-talet och denna frihet finns inskriven i styrdokumenten för den svenska skolan.
Jag vill påstå att Krister Renard har en räv bakom örat. När man läser hans inlägg kan man tro att det enda han vill är att tillåta olika åsikter i Sverige. På hans hemsida där han förklarar vad¨han egentligen vill kan man läsa: "Jag tror det är viktigt att kristenheten inser var striden står ?så låt oss kristna rikta om kanonerna lite grand och börja skjuta på själva grunden för ateismen — evolutionen!".
Varför tycker han att ID är bra då? "Genom att inte blanda in Gud eller någon speciell religion, kommer man förbi de blockeringar som många människor har när det gäller existensen av något övernaturligt, och speciellt då existensen av Gud." och "Och det är just detta som intelligent designrörelsen tagit fasta på. När människor väl börjat accepterat existensen av en Designer kommer detta säkert att leda till att de frågar sig vem denne Designer är."
Det han är ute efter är detsamma som resten av ID-rörelsen — att du och jag skall ta emot Jesus och bli medlemmar i deras kyrkor. ID är helt enkelt kristen evangelisation iscensatt av fundamentalistiska strömningar inom frikyrkligheten.
Evolution är som all annan komplicerad vetenskap ett didaktiskt och metodiskt problem. Hur lär man på ett enkelt och lättfattligt sätt, under begränsad tid, ut all vår nya kunskap om gener och evolution utan att någon annan del av biologin blir lidande?
Vi befinner oss just nu i en fas där vi tack vare DNA-teknik på ett helt nytt sätt kan rekonstruera livets träd och ställa nya frågor om vårt och alla andra organismers ursprung. Svenska skolan har en uppgift i att förklara detta.
Att samtidigt som forskningen befinner sig i en så expansiv fas lära ut till små skolbarn att en icke namngiven intelligens skulle vara en godtagbar vetenskaplig förklaring till de mönster som vi ser i de genetiska sekvenserna skulle knappast leda annat än till religiöst bigotteri.