För elfte året i rad rankar Lärarförbundet Sveriges kommuner. Det gör vi för att sätta ljuset på framgångsvägar för skolor och huvudmän, och samtidigt visa på deras utmaningar.
Årets rankning visar att den bristande likvärdigheten i skolan är en av svensk skolas största utmaningar. Det får inte spela roll om man bor i Vellinge eller i Motala, eller går i en skola i ena eller andra delen av kommunen. Föräldrar ska kunna känna sig trygga med att barnen får den bästa utbildningen oavsett var de bor.
I Uppsala län ligger Knivsta bäst till, men generellt gäller att kommunerna i länet återfinns långt ner på rankningen. Vi ser tydligt att kommuner som har satsat på en hög andel behöriga lärare och hög lärartäthet når höga elevresultat, vilket ger topplaceringar. Trots det satsar kommunerna i Uppsala län långt ifrån tillräckligt på välutbildade lärare och styr inte heller resurserna medvetet utifrån elevernas behov. Starkare resursstyrning, från staten och skolhuvudmännen, som svarar mot elevernas behov är helt nödvändig. Lyckas man med det kan lärare få mer tid att vara just lärare och hinna stötta och coacha varandra. Dessutom vet läraren direkt när en elev halkar efter eller har särskilda behov av stöd i skolan. Därför måste lärarens bedömning väga tyngre i budgetprocesser. Lärarförbundet kallar detta för en ordinationsrätt. Det skulle gynna eleverna och öka likvärdigheten i skolan.
Fler måste vilja vara och bli lärare i en skola som lyckas. Höjda löner och hållbara vardagsvillkor är förutsättningar för att locka fler till läraryrket. Den nationella lärarkrisen kan bara mötas med framtidsinriktade och rejäla satsningar på skolan. Vågar kommunpolitiker satsa blir man också en klättrare eller toppkommun i Bästa skolkommun-rankningen.
Det går inte att blunda för att skillnaden mellan skolor ökar. Både staten och kommunerna måste ta ett ökat ansvar för skolan och för alla elevers rätt till en likvärdig utbildning. I detta är lärarna nyckeln till framgång. Allt börjar med en bra lärare, och lärarna ska ha de bästa förutsättningarna att jobba med varje elev. Så ökar vi likvärdigheten i den svenska skolan.
Eva-Lis Sirén
ordförande Lärarförbundet
Ann-Marie Jansson Enkler
ordförande i Lärarförbundet Uppsala
UNT 7/12 2012