REPLIK. Studenten Erik Holmstrand (9/1) och professor Margareta Brattström (22/1) har diskuterat den så kallade problembaserade inlärningen (PBI) som Juridiska Institutionen i Uppsala sedan några år tillämpar. Jag har arbetat som advokat i Uppsala i 38 år och kan jämföra kunskapen hos de unga jurister som börjar på en advokatbyrå nu och förr, då PBI inte tillämpades.
Innan PBI infördes var det i huvudsak korvstoppning via litteraturstudier, föreläsningar och seminarier. Men juristyrket handlar, som de flesta yrken, i huvudsak om att ha metoden för att lösa ett problem, bland annat genom att då skaffa sig kunskap.
När jag och mina jämnåriga korvstoppade jurister kom till advokatyrket fick vi lära oss yrket. De studenter som utbildats genom PBI är mycket bättre förberedda och fungerar omedelbart i advokatyrket.
De har under utbildningen fått problemen på ungefär samma sätt som de får som biträdande jurister på byrån.
Juristutbildningen i Uppsala har mycket hög kvalitet och de jurister vi anställer på vår advokatbyrå har alla läst i Uppsala. De håller en mycket hög klass.
PBI är således den rätta inlärningsmetoden om juridikstudier skall vara en bra yrkesutbildning. Föreläsningar, seminarier och litteraturstudier är också viktiga. Anlita gärna praktiskt verksamma jurister som föreläsare och seminarieledare.
Anders Frigell
advokat
UNT 23/2 2013