REPLIK. Magnus Davidsson och Klas Wåhlberg efterlyser att vi politiker ska göra satsningar på spårbunden trafik (UNT 30/6). Vi kan glädja skribenterna med att vi redan gör det!
Kristdemokraterna har konsekvent lyft fram betydelsen av ökade satsningar på infrastruktur. Detta gjorde vi redan när Socialdemokraterna – under lång tid – valde att nedprioritera. Nu börjar vår politik ge resultat!
I Uppsala har vi satsat på ett helt nybyggt resecentrum som knyter ihop järnväg, stadsbussar och länsbussar. I riksdagen har Mikael Oscarsson varit pådrivande för en upprustning av banan mellan Dannemora och Hargshamn – för klimatsmarta, energisnåla och kostnadseffektiva transporter av järnmalm. I landstinget har satsningar skett på en kraftig utbyggnad av Upptåget. I december kommer även SL att gå ända till Uppsala med sina pendeltåg. Nästa år kommer upptåget att gå ända till Sala. Ökade satsningar på Dalabanan har kommit till efter kristdemokratiska krav.
Vi har också varit pådrivande i att grundligt utreda förutsättningar för spårvagn i Uppsala. Andra klimatsatsningar vi gör är bussar med högre utsläppskrav och biogas även i länstrafiken. I framtiden vill vi knyta samman Enköping och Uppsala med en järnvägslinje. Med en ny nordlig järnvägsförbindelse skapas ett lyft för hela västra Mälarregionen.
Den nationella infrastrukturplanen innebär att staten – tillsammans med bland annat. EU och kommunerna – satsar totalt 482 miljarder kronor på infrastrukturen mellan 2010 och 2021.
När det gäller nya investeringar prioriteras järnvägen på nationell nivå. Regeringen lägger 56 procent på järnväg och 43 procent på väg. Eftersom vägnätet är tio gånger större än järnvägsnätet krävs mer underhåll där, men ändå går hela 64 miljarder kronor till drifts- och underhållsåtgärder för järnvägarna.
Davidsson och Wåhlberg kan känna sig trygga med att Kristdemokraterna satsar kraftfullt och kommer att satsa på klimatsmarta transportsystem. För oss är detta det självklara alternativet!
Mikael Oscarsson
riksdagsledamot (KD)
Petra Karlå
ledamot (KD) i landstingets trafikkollektivnämnd
UNT 19/7 2012