Kollektivtrafiken ökar med alliansen

Ska vi få en positiv utveckling i vår del av landet behövs satsningar på infrastruktur, pendling och bostadsbyggande. Vi tvekar inte att ställa krav på staten när det gäller satsningar på infrastrukturen. Det skriver Johan Örjes (C), Christer G Wennerholm (M) och Fredrik Ahlstedt (M).

Johan Örjes (C) är en av artikelförfattarna.

Johan Örjes (C) är en av artikelförfattarna.

Foto: Sven-Olof Ahlgren

Uppsala2013-02-22 11:59
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

REPLIK. Ska vi få en positiv utveckling i vår del av landet behövs satsningar på infrastruktur, pendling och bostadsbyggande, precis som Erika Ullberg och Börje Wennberg skriver i ett debattinlägg i UNT 21/2.

Vi har nu en regering som förstår detta och som också förstår de stora utmaningar som Stockholm-Mälardalen står inför. Alliansregeringen har förstått att en satsning på infrastruktur inte bara handlar om att lova nya projekt, utan minst lika mycket om att se till att underhålla och upprätthålla den infrastruktur som redan finns. Därför har regeringen också gjort kraftiga satsningar på drift och underhåll och en av de sträckor som regeringen särskilt pekat på är järnvägen mellan Stockholm och Uppsala. När det gäller trafiken på Mälarbanan, som Ullberg och Wennberg skriver om, så har regeringen gett tydliga direktiv till Trafikverket att prioritera den.

Vi tvekar inte att ställa krav på staten när det gäller satsningar på infrastrukturen. Vi inser också att vi har större chans till framgång om vi gör det tillsammans med övriga län runt Stockholm. Därför samarbetar vi sedan några år med Västmanlands, Örebro, Gotlands, Sörmlands och Östergötlands län för att gemensamt formulera våra krav på staten – men också göra våra gemensamma prioriteringar.

Vi har redan sett resultatet av detta samarbete, bland annat i dubbelspår genom Gamla Uppsala och besked om satsning på tunnelbana till Nacka. Vi tror att detta genomtänkta och långsiktiga arbetssätt har större chans att ge resultat för företag och medborgare i våra län än mediala soloåkningar för att vinna kortsiktiga partipolitiska poäng.

Under den tid som alliansen styrt i Stockholms läns landsting, landstinget i Uppsala län och Uppsala kommun har vi sett en ökad kollektivtrafikandel. Vi som är ansvariga för kollektivtrafiken i Stockholm respektive Uppsala län har tillsammans skapat ett betydligt mer sammanhållet kollektivtrafiksystem, inte bara med gemensam trafik utan också med ett delvis gemensamt biljettutbud. Vi kommer att fortsätta på den vägen, för att medborgarna i sin vardag ska märka så lite som möjligt av våra administrativa gränser.

Johan Örjes
ordförande (C) Kollektivtrafiknämnden Landstinget i Uppsala län
Christer G Wennerholm
ordförande (M) Trafiknämnden Stockholms läns landsting
Fredrik Ahlstedt
kommunstyrelsens ordförande (M) Uppsala kommun
UNT 22/2 2013

Läs mer om