REPLIK. De borgerliga landstingsråden redogjorde tidigare i veckan för sin syn på kollektivtrafiken i vårt län och landstingets nya roll som huvudman (UNT 10/1).
Jag konstaterar med glädje att de betonar fördubblingsmålet. Det är också bra att de markerar vikten av ett väl fungerande samspel med länets kommuner för att nå detta mål.
Men jag saknar idéer om hur vi skall kunna nå det så viktiga målet. Ingen tror väl på allvar att det räcker att landstinget tagit över ansvaret. Det enda konkreta som Erik Weiman (M) med flera pekar på är deras förhoppning om kommersiell trafik. Själv tror jag inte att biljettprishöjningerna med 10 och 25 procent kommer att locka mängder av nya resenärer, definitivt inte så länge tågen allt för ofta är överfulla och försenade eller i sämsta fall helt inställda.
Dessutom tror jag att en av de sämsta signaler som kunde ges från landstinget som ensam ny huvudman var att besluta om nedläggning av en av de mest nyttjade busslinjerna, linje 801 mellan Uppsala och Arlanda. Dessutom förvånas jag över att de borgerliga inte med ett ord nämnde ordet tåg.
Jag delar de borgerligas önskan om fördubbling av kollektivtrafiken, men jag inser också att detta inte kommer att ske av sig självt. Vi måste våga satsa för att nå de mål vi satt upp. Jag delar inte deras överdrivet optimistiska tro på kommersiella trafik. Ett komplement på marginalen kan det säkert bli, men inte mer. Kollektivtrafik skall vara tillförlitlig, bekväm, snabb och prisvärd.
Det får inte ta nästan lika lång tid att åka buss från Flogsta in till Resecentrum som från Enköping till Flogsta. En ny station i Bergsbrunna skulle förkorta restiden till Stockholm för tusentals pendlare, däSr många i dag ser bilen som det enda realistiska alternativet.
Vi socialdemokrater konstaterar att om Uppsala och Uppsalaregionen skall fortsätta att växa och utvecklas hållbart så måste vi ha en väl fungerande kollektivtrafik, och den måste utformas så att den är möjlig att använda för alla som behöver resa till exempelvis arbete eller utbildning. Vi är beredda att göra detta möjligt!
Börje Wennberg
2:e vice ordf (S) kollektivtrafiknämnden
UNT 14/1 2012