Ända sedan den första prisceremonin 1901 har Nobelpriset medverkat till att främja fred i världen, uppmuntra kreativitet, uppmärksamma framsteg och erkänna upptäckter och uppfinningar som fångar människors fantasi och stimulerar till samtal i alla länder. Nobelprisen tilldelas personer och (särskilt när det gäller fredspriset) grupper som gjort viktiga bidrag till framsteg för mänskligheten.
Om man går igenom alla Nobelpristagare sedan 1901 – biografierna finns på webbplatsen nobel.se – ser man att många under sina år i skolan eller vid universitetet inspirerades av en framstående lärare.
En bra lärare stimulerar både nyfikenheten och fantasin och fördjupar förståelsen på områden som inte dagligen diskuteras i samhället. Intellektuell skolning och forskning ger utmaningar som lägger en bestående och livsförbättrande grund.
Jag kan bekräfta att min personliga framgång, och i viss mån mitt nobelpris, är resultatet av en god grundläggande utbildning som lärarna och föreläsarna stod för i en offentlig skola och vid det statliga University of Queensland i Australien.
Som forskare har jag haft privilegiet att få locka unga att upptäcka glädjen i vetenskapen. Tanken att någon av de ungdomar som har arbetat med mig kanske en dag kommer att göra en viktig upptäckt, som ökar vår förståelse till gagn för hela mänskligheten, är särskilt tillfredsställande. Ingen föresätter sig väl att vinna Nobelpriset, men det kan hända.
I mitt fall är belöningen – utöver äran - att göra ett verkligt genombrott som ökar vår kunskap och förbättrar för mänskligheten.
Men för att nå dit behöver regeringarna fokusera på den kraft och potential som de unga hjärnorna i vår omgivning står för. Varje lands verkliga kapital är dess folk och särskilt dess ungdomar.
Under de senaste årtiondena har många regeringar genomfört nedskärningar som lett till färre lärare och fler förlorade möjligheter för barnen. Detta är helt kontraproduktivt. Om vi ska få en uthålligt gynnsam utveckling i framtiden krävs mer målinriktade satsningar på utbildning på alla nivåer.
Varje elev och studerande behöver få de bästa förutsättningarna för att nå sin fulla potential. Vi behöver bra lärare, skolor med tillräckliga resurser och vi måste vara övertygade om att det är utbildning som är vägen till en meningsfull och rik framtid.
Här har vi alltså något som förtjänar att uppmärksammas och firas – något gemensamt för Nobelpristagare och som tyvärr saknas för miljoner barn runt om i världen i dag: rätten att få studera under ledning av väl utbildade lärare och tillgången till redskap, resurser och en stödjande omgivning för lärande.
De närmaste dagarna firar vi årets Nobelpristagare. Det bör vi göra - i ord och handling - genom att stödja en bra skola för alla barn.
Inget är viktigare om vi vill uppnå en framtid av fred och rättvisa.