Lärarlyft för ny teknik

Skolan behöver ett nytt lärarlyft för att höja kapaciteten när det gäller IT, skriver Per Bill.

Per Bill (M).

Per Bill (M).

Foto: Rolf Hamilton

Uppsala2013-08-20 13:46
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

I dagarna inleds höstterminen i grund- och gymnasieskolor runt om i Uppsala län. Några elever ska ta steget från högstadiet till gymnasiet, några ska gå vidare till en ny klass, och några ser förväntansfullt fram emot sin allra första skoldag. Gemensamt för alla elever – och alla unga idag – är närheten av och vanan vid teknik. Att vara uppkopplad är en central del av ungas vardag. IT är lättillgängligt överallt – förutom i skolan.

Skolan har tyvärr inte varit lika snabb med att ta till sig av ny teknik som många andra samhällssektorer. En undersökning från Skolverket visar också att skolor generellt misslyckas med sina IT-satsningar. Moderaterna har här lyssnat på lärare som säger att IT-utrustning ofta köps in men sällan används. Datorer och digitalisering blir med andra ord inte alltid de pedagogiska verktyg som de skulle kunna vara. Förklaringen är ofta kunskapsbrist, och många lärare känner ett stort behov av kompetensutveckling inom IT.

Nya moderaterna föreslår därför ett nytt lärarlyft – lärarlyftet 3.0 – som stärker kunskapen och kompetensen kring hur IT kan användas i undervisningen. En sådan satsning skulle också kunna bidra till att skolors administration effektiviseras.

För att uppnå detta vill vi ge Skolverket ett särskilt uppdrag att nå ut med sin kompetens om hur IT kan användas både som ett pedagogiskt verktyg och för att förenkla administrativa uppgifter.

Att använda IT i undervisningen handlar inte om att ersätta lärarna, utan tvärtom om att lärare ska få tillgång till fler hjälpmedel i sin yrkesroll. Tekniska lösningar, system och program kan bidra till lusten att lära, upptäcka och förstå.

Ingen av oss vet hur tekniken kommer att se ut år 2030, 2040 eller 2050. Men vi vet att dagens teknik kan användas för att inhämta kunskap på sätt som förut inte varit möjliga. Nya tekniska framsteg kommer med all sannolikhet att bidra till lärandet ytterligare. Här finns en stor potential för skolorna att utnyttja. Med lärarlyftet 3.0 vill vi möjliggöra en sådan utveckling.

Per Bill

Riksdagsledamot M)

Uppsala län

UNT 21/8 2013

Läs mer om