Låt turismen lyfta Heby

En kommunal satsning på turism skulle ge en skjuts uppåt för Hebys ekonomi, skriver Mats Köbin.

Uppsala2012-03-09 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Heby kommun har som alla vet sedan många år tillbaka en hårt ansträngd ekonomi. Kommunledningen görs sitt bästa för att ändå balansera intäkter och kostnader.

Tyvärr blir konsekvensen av detta att det skärs ner överallt. Nu kanske det är skolornas (o)tur. Det kan inte vara lätt att behöva ta sådana beslut. Men det finns också områden man kan satsa pengar på och få mångdubbelt tillbaka. Kanske inte första året men på några år kanske.

Turism och marknadsföring är ett sådant område. I Heby finns mer än vi tror, som skulle intressera turister, till exempel det natursköna Östa.

Det finns många som i dag kämpar för att locka turister, som skulle må bra av ett kommunalt stöd. Där finns till exempel sovtåget i Tärnsjö, ett gammalt ånglok som ställts i ordning vid den gamla stationen. Rälsen från Heby-Sala hållet är sedan många år förpassad till historien, men där har vi en spännande historia att följa upp.

Sådana saker skulle kunna knyta ihop med andra turistmål som Älgparken i Gårdsjö utanför Morgongåva. Morgongåva som har den äldsta historien i Uppland. Här steg Uppland upp ur havet efter istiden. På samma sätt som Uppsala högar är ett givet resmål för historieintresserade skulle Morgongåva kunna vara det. Men än så länge har man bara skrapat på ytan av det forntida arvet. Här finns både gravfält och runstenar. Nästa steg, med kommunala turistmedel, vore att också lyfta fram hur och var dessa Upplands första invånare levde.

Det är inte enkelt för en liten kommun att få budgeten att gå ihop, men det går. Satsningar på marknadsföring och turism är precis en sådan sak som kan dra besökare till kommunen, ge fart åt lokal handel, kanske skulle det kunna skapas underlag för hotellverksamhet, och nä­ringsliv. I förlängningen ger det fler skattekronor att lägga på annan verksamhet, till exempel skolor som hotas av nedskärningar.

Mycket av arbetet är redan gjort av eldsjälar. Tänk vilka resultat det skulle bli om kommunens engagemang vore lika stort. Till Hebys styrande majoritet: Våga satsa på marknadsföring och turism!

Mats Köbin

UNT 9/3 2012

Läs mer om