Legitimera även fritidshemslärarna

För att fler ska intressera sig för det viktiga och stimulerande arbetet som lärare på Fritidshem, krävs att behörighetsreglerna ändras så att även fritidspedagogiken är ett ämne som legitimeras. Det skriver Susanna Larsson.

Uppsala2013-05-14 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

I dag är det fritidshemmens dag. En dag som Lärarförbundet och förbundets tidning för lärare i fritidspedagogik, Fritidspedagogen, står bakom.

Fritidshemmen har drabbats hårt av nedskärningar sedan 1990-talet. Det är ingen nyhet. Andelen lärare i verksamheten har minskat radikalt.

1 juli 2011 trädde den nya skollagen i kraft. I den betonas vikten av behöriga, legitimerade lärare i förskola och skola. Detta för att garantera föräldrar till barn/elever i dessa skolformer kvalitativ verksamhet/utbildning. Men vår regering är inte intresserad av att kvalitetssäkra fritidshemsverksamheten på samma sätt. Som lärare i fritidshem kan du bli legitimerad om du utöver din utbildning till lärare i fritidshem kompletterat din utbildning med något ämne, till exempel bild, ­idrott och hälsa, musik med mera.

Det är naturligtvis bra för dessa lärare, men frågan kvarstår: Varför är det inte viktigt att kvalitetssäkra fritidshemsverksamheten genom att legitimera lärare med den inriktningen?

Den 4/1 1992 skrev Bo Södersten, nationalekonom, en ­debattartikel i DN där han menade att fritidspedagoger var ett utdöende släkte, precis som hovslagare. I UNT den 26/4 2013, kan vi läsa att det kommer att införas legitimationskrav på hovslagare år 2030. Man undrar om fritidspedagoger ska behöva vänta så länge?

Inlärning sker kontinuerligt och barn lär i alla sammanhang. Fritidshemmets uppgift (reglerad i lag och läroplan) är att komplettera skolan. Lärare i fritidshem har till uppgift att förstärka elevernas kunskapsutveckling och bidra till att barnen kan koppla ihop det de lär i skolan, det formella lärandet, med det som de lär sig utanför skolan, det informella lärandet. Det informella lärandet omfattar bland annat social kompetens och sociala relationer. Lärare i fritidshem har en unik kompetens i arbetet med att motverka mobbing på våra skolor.

En förutsättning för att säkerställa att det fungerar i praktiken är att vi får fler behöriga lärare på fritidshem. Och för att få fler intresserade av detta viktiga och stimulerande arbete krävs att behörighetsreglerna ändras så att även fritidspedagogiken är ett ämne som legitimeras. För allt börjar med en bra lärare – även på fritidshemmet!

Susanna Larsson
Lärarförbundet Uppsala
UNT 14/5 2013

Fritidshemmens dag

I dag är det fritidshemmens dag. En dag som Lärarförbundet och förbundets tidning för lärare i fritidspedagogik, Fritidspedagogen, står bakom.

Läs mer om