Skola och utbildning debatteras oftast med grova generaliseringar. Exempel på det finns i den debattartikel som Benny Lindholm och Hanna Håkansson, ordförande respektive vice ordförande i Liberala studenter, bidrog med i lördagens UNT (6/4).
Vi får veta att skolan fortfarande är en flumskola. Eleverna har tagit över ansvaret. En hävdar att dagens universitetsstudenter befinner sig på en 13-årings nivå. Studenterna svarar att det är universitetslärarna som är undermåliga. Artikelförfattarna fyller på med att många universitetslärare saknar antingen pedagogisk utbildning eller forskningserfarenhet.
Ibland blir det motsägelsefullt. Sveriges lärare sägs varje dag göra en stor insats för Sveriges framtid. Därför bör de få mer betalt. Men samtidigt är det ju dessa lärare som abdikerat i flumskolan. Studenterna behöver mer kontakt med sina lärare men det är väl bortkastad tid om dessa lärare saknar kompetens?
Förut bara flum, nu kunskapsskola. Allt blir bra om läraren bara ställer sig i katedern. Läraren lär ut. Men faktiskt menar Lindholm och Håkansson att åtminstone studenterna har ett visst ansvar för att lära in. Tablå! Det ansvaret hade visst inte eleverna i flumskolan.
Likväl verkar det inte som om alla studenter eller universitetslärare har misslyckats. Uppsala universitet rankas fortfarande högt vid internationella jämförelser. Detta trots att alla studenterna och många av deras lärare har gått i just flumskolan.
Ingen debatt blir konstruktiv om inte argumentationen vilar på en saklig grund. Det trodde jag var en liberal grundsats.
Patrik Rydell
Uppsala