I dag spelas den sista bandyfinalen på Studenternas. Nästa år flyttar finalen till nybyggda Swedbank Arena i Solna. Men vi tror att framtiden för bandyn i Uppsala är fortsatt ljus. Om tio år kommer bandyn i Uppsala så starkare än vad den gör nu. Låt oss presentera vår vision om bandyns framtid i staden.
Vi tror att konkurrensen mellan varumärken inom idrotten och näringslivet kommer att öka betydligt, inte minst i storstadsregioner som Uppsala. Därför blir positionering och särskiljning av vårt varumärke avgörande för hur vi kommer att lyckas i Sirius Bandy. Vi kommer att vara en stark aktör i Uppsala och i svensk bandy. Vårt arbete med Sirius Bandys varumärke och med en rad personliga varumärken, kommer att bidra till att vi är en stark aktör i Uppsala och svensk bandy.
Utvecklingen av Elitserien är också avgörande för bandyns ställning i Uppsala. Ligan behöver en klar vision och tydligare ramar för klubbarna så att de kan marknadsföra sporten bandy med alla dess värden. Till exempel behöver samtliga matcher i grundserien bli attraktivare. Oavsett vilka som möts ska produkten vara så pass attraktiv att arenorna fylls. Ett exempel på det är Elitserien i ishockey som spelas i femtiofem omgångar och publiken inklusive den massmediala bevakningen är hela tiden på topp. Om fem till tio år har vi med Elitserien i bandy lyckats behållit och lyft upp våra kärnvärden som profilerar både ligan, klubbarna och artisterna.
I framtiden kommer ligan dessutom att sätta tydligare gränser för hur klubbarna bedriver sin verksamhet i syfte att skapa en sund ekonomi. Exempel på detta kan vara att klubbarnas omsättning är ett riktmärke för hur mycket de kan investera i spelarlöner. Vi ser framför oss att de flesta klubbarna i Elitserien har efter en stabil ekonomi efter grundserien. Slutspel är inte längre ett måste för att verksamheten ska gå runt.
Inom fem till tio år kommer vi att ha en ny arena, lika intim som stämningsfull, med folk nära spelet och runt om arenan. Det är lapp på luckan med en god stämning. Det finns smarta och väl anpassade utrymmen för samverkan med partners, supportrar och motståndare. En gemytlig mötesplats med mat, dryck och samvaro för alla. Arenan är genomtänkt. Vi har lärt oss av andras misstag. Vi har här i Uppsala skapat en arena som på alla sätt är en föregångare för hur en bandyarena kan byggas. Ingenting har lämnats åt slumpen, varken storleken, hållbarheten, designen, miljön, ekonomin mm.
I dag sjungs det med glädje på läktaren. Det kommer det att göras även i morgon. Supporterföreningen Västra Sidan kommer om fem till tio år att ha behållit sin starka kärna, samtidigt som medlemsantalet har mångfaldigats. Vi tror vidare att sångtraditionen som finns i Uppsala har stärkts och att tusentals personer sjunger upp innan matchen, med både gamla och nya sånger. Vi ser också framför oss att det är på Studenternas som det i bandysverige sjungs mest av alla. Vid en av framtidens stormatcher kommer supportrarnas sång att ledas och backas upp av Orphei Drängar, ett lika naturligt Uppsalavarumärke som Sirius.
Om fem till tio år har vi tagit nästa steg. Sirius Bandy har blivit en av de stora i Bandysverige och skapat en stark vinnarkultur där spelare, ledare, funktionärer i alla åldrar tillvaratas och personer i vår omgivning värnas. Sirius Bandy har spelat SM-finaler och vi har återigen bärgat SM-guldet. Vi spelar ett attraktivt spel som många gillar, vi är stora på många plan.
Det finns redan nu en stark koppling mellan varumärket bandy och staden Uppsala. Inte minst genom ett föredömligt arbete med SM-finalen i tjugotvå år. Vi ser framför oss att Sirius Bandy tillsammans med kommunen och näringslivet kommer att ha bidragit till att göra både Uppsala och bandyn i staden attraktivare.
Kommunen kommer också att vara en naturlig samarbetspartner för ungdomssatsningar. Verksamheten Bandykul kommer att fortsätta växa i omfattning. Tillsammans med UNIK, Bois, Danmark med flera kommer vi ha skapat en större bredd än vad vi har idag. Genom att vi har fler bandyspelare så har vi också tagit ytterligare kliv vad gäller vår elitsatsning där vi också om fem till tio år har fostrat många talanger och inte minst så syns det i de olika landslagen.
Detta är delar av vår vision för framtiden. Nu tar vi i Sirius Bandy nästa steg mot de högt uppställda målen. Under året har organisationen förändrats. Det samma gäller ekonomisystemet. Mer fokus på rätt- och lönsamma processer har införts. Affärsplaneringen är tydlig och långsiktig med siktet inställt på 2017. Arbetet med att utveckla verksamheten har effektiviserats. Kort sagt är ett proffsigare och mer affärsmässigt förhållningssätt på väg att införas på samtliga positioner i föreningen.
Syftet är att skapa bättre förutsättningar, att få en sundare ekonomi där vi kan investera tillbaka mer till både ungdomsverksamheten och för att kunna skapa ett så starkt representationslag som möjligt.
Så tar vi nästa steg mot att uppfylla vår vision om en starkare ställning för Uppsalabandyn.
Magnus Berglund
klubbchef Sirius Bandy
Kaveh Sarvari
,arknadsansvarig Sirius Bandy
UNT 25/3 2012