Lösning finns i Orrslätt

Uppsalas nya översiktsplan möter många problem, skriver Mats Åkerblom.

Översiktsplan. Lämplig mark finns i Orrslätt, skriver Mats Åkerblom.

Översiktsplan. Lämplig mark finns i Orrslätt, skriver Mats Åkerblom.

Foto: Nina Leijonhufvud

Uppsala2016-07-18 22:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Många problem möter Uppsalas nya översiktsplan. Tillväxttakt, avlopp, kommunikationer även från sydvästra staden, Å-riket, god åkermark och Linnés historiska landskap (världsarv) är exempel i sydöstra staden. Miljöbalken säger att brukningsvärd jordbruksmark endast kan tas i anspråk om väsentliga samhällsintressen inte kan tillgodoses genom att ta annan mark i anspråk. Nedan visas ett fullständigt alternativ för annan mark, inklusive en lösning av problemen ovan.

Bergsbrunna Egnahemsförening har antagit alternativet efter enkät till alla hushåll i trakten och offentliga möten.

Bostäder kan byggas för ca 12 000 boende inom Uppsala, upp till 30 000 om nordligaste Alsike ingår. Därför behövs samarbete med Knivsta kommun. Översiktsplanen väljer att bygga på god åkermark på Danmarksslätten. All byggenskap där bör flyttas till Orrslättområdet, som ligger på moränmark söder om Danmarksslätten, mellan järnvägen och E4 och är ca 5 kvkm stort (Gottsunda är ca 1,6 kvkm). Marken är nog lättare att förvärva än den goda åkermarken söder och öster om Bergsbrunna, och kan bära högre exploatering. Den vidsträckta skogen Lunsen nås över eller under järnvägen. I sydost kan ett mot med E4 anläggas.

I nya översiktsplanen finns ett verksamhetsområde antytt i Orrslätt. Sådant kan placeras i sydost nära E4-motet.

Ett stort problem för Uppsalas tillväxt är avloppet. Ekoln bör enligt limnologer inte ta emot mer. Orrslätt kan anslutas till Käppalatunneln som Knivsta nu överväger att ansluta sig till. Det omfattande boendet gör anslutningen ekonomiskt bärkraftig.

Järnvägen behöver fyra spår. Tågstationen som nu skissas söder om Bergsbrunna bör förläggas till det särklassigt största bostadsområdet, Orrslätt. Men Orrslätt behöver inte vänta på fyrspår. En kapacitetsstark stadsbana (people mover) med 90-sekunderstrafik kan byggas mellan Knivsta tågstation, Orrslätt, Bergsbrunna och Uppsala C och Boländerna/Årsta. Avstånd räknas bäst i restid, som från Orrslätt till Uppsala blir 11 minuter inklusive hållplatsuppehåll, kortare till Knivsta med tågstation. Billig i drift, men dyr att anlägga; dock åtskilligt billigare än järnväg. När fyrspår kommer kan det mesta av installationerna flyttas till annat behov.

Sydvästra staden ska få spårförbindelse till Uppsala Södra tågstation. En stadsbana med turtätheten 90 sekunder kan ta 900 resenärer varje kvart (spårtaxi max 180), vilket pendlare kan behöva. Sträckning kan vara Gottsunda, Ulleråker, Ultuna, Sunnersta, helst högbro nära Flottsund för kontinuerlig trafik, Nåntuna Backe, Sävja, gamla kraftledningsgatan till det kommande bostadsområdet i Asphagen och vidare till tågstationen i Orrslätt. Stadsbana klarar höjdskillnader bättre än spårväg. Asphagen är skogsområdet i Lunsens nordostligaste del, norr om naturreservatet.

Behov av bilväg finns från sydvästra staden till E4. Behovet löses med två nya vägar. En är höjd standard på väg 255 söder om Flottsund, rakare och trefilig öster om Morgareservatet. Då kan nuvarande väg bli cykelbana och lokalväg. Byggs denna väg – i samarbete med Knivsta och Trafikverket – kan vägen mellan 255 bli tvåfilig, ty persontrafiken till Uppsala Södra går huvudsakligen på spår. Vägen kan gå via Flottsund till Skåneresan och öster om Sävja till kraftledningsgatan, Asphagen och Orrslätt, samt vidare till motet med E4. Den kan nyttjas av bilister från Vilan och Nåntuna.

Bergsbrunna får en lokalväg från Södra Banvägen till den större vägen sydost om Asphagen.

Från Orrslätt till Boländerna och Uppsala finns förutom E4 även Östunavägen. Den behöver få högre standard, med cykelbana.

Väljs detta alternativ behöver åkermarken söder och öster om Bergsbrunna inte tas i anspråk för byggenskap eller vägar. Då kan Bergsbrunna Gård utvecklas till en stadsnära lantgård enligt ägarnas planer. Den goda åkermarken sparas för framtida livsmedelskriser. Linnés historiska landskap blir intakt. Broar i Å-rikets känsligaste del kan undvikas.

Endast cykelväg över Vindbron behövs, med genare cykelväg till Vilan.Sydvästra staden får kapacitetsstark spårledd trafik till Uppsala Södra, vilket även Boländerna/Fyrislund samt Årsta kan få. Därmed avlastas Resecentrum i Uppsala. Bilister från Syvästra staden och Sävja får en bra väg 255 söder om Flottsund, och bilister når E4 även genom Orrslätt.

Med sina kunskaper och resurser kan planerarna säkert framställa detta alternativ med för- och nackdelar på ett lika föredömligt sätt som de andra. Då får politikerna gott underlag för sitt val.

Mats Åkerblom
Bergsbrunna

Läs mer om