Lyft Arlanda nu!

Arlanda har usla placeringar i flygplatsrankningar. Nu måste näringliv och offentlighet kraftsamla, skriver Magdalena Andersson, Marlene Burwick och Erik Pelling.

Magdalena Andersson (S) skriver tillsammans med Erik Pelling (S) och Marlene Burwick(S).

Magdalena Andersson (S) skriver tillsammans med Erik Pelling (S) och Marlene Burwick(S).

Foto: JESSICA GOW / TT

Uppsala2013-11-27 20:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Sverige är ett litet exportberoende land i Europas ytterområde. I en hårdnande internationell konkurrens gäller det att hålla fokus på de faktorer som gör att vi trots vårt geografiska läge är ett land att räkna med.

Att Arlanda numera rankas sist av de fyra nordiska storflygplatserna är ett problem för Uppsala, Stockholm och Sverige. Om Stockholm–Uppsala-regionen fortsätter att halka efter i internationell tillgänglighet går Sverige miste om jobb och exportmöjligheter.

Arlandas arbete för att behålla och helst etablera fler direktlinjer till viktiga destinationer i vår omvärld är därför en strategisk fråga som borde engagera Uppsala, Stockholm och rimligtvis också regeringen.

En god tillgång till snabba internationella flygförbindelser är en förutsättning för att företag ska etablera sina huvudkontor i Stockholm–Uppsala-regionen och för att utveckla forskning och tillverkning i Sverige. Det handlar om att öka den svenska exporten och locka direktinvesteringar till Sverige.

Nu behöver det offentliga och näringslivet gemensamt kraftsamla för att förbättra den internationella tillgängligheten. Vi måste ta itu med det faktum att Sveriges storflygplats Arlanda tappat medan andra länder framgångsrikt och målmedvetet ökat sin tillgänglighet. I Världsbankens studie The Air Connectivity rankas vårt grannland Danmark på plats nio. Sverige däremot kommer först på plats 26, efter Albanien och Serbien, när det gäller internationell tillgänglighet.

I Danmark är uppslutningen stor bakom Köpenhamns flygplats. Staten, Köpenhamn och näringslivet arbetar tillsammans i en tillväxtkommitté med långsiktigt fokus att säkra Köpenhamns flygplats som den nordiska hubben. Låt oss lära av Danmarks exempel.

Sverige behöver förbättra sin internationella tillgänglighet. Vi behöver göra framtidsinriktade investeringar. Centralt är att få till stånd fler direktlinjer till och från Arlanda, inte minst till tillväxtmarknaderna i Asien och Syd- och Nordamerika. Miljödomstolens besked igår behöver nu analyseras. Klart är att Arlanda behöver långsiktiga förutsättningar för att kunna utvecklas utifrån högt ställda miljökrav.

Vi föreslår därför att det tas fram en strategi för Arlanda där regeringen, näringslivet, myndigheter och kommunerna tillsammans identifierar de åtgärder som krävs för att stärka de internationella kommunikationerna via Arlanda, liksom för att upprätthålla och utveckla en attraktiv kollektivtrafik mellan Arlanda och städerna runt Arlanda.

Ett naturligt forum för att ta fram strategin i är det nystartade initiativet Connect Sweden, som samlar näringslivet, myndigheter och kommuner i Stockholmsregionen. Målsättningen är att göra Arlanda till Skandinaviens ledande flygplats. Connect Swedens mål är att Arlanda ska ha minst fem nya internationella direktlinjer från Asien, Nordamerika och Europa inom en treårsperiod. Några av de mest intressanta måldestinationerna är: Tokyo, San Francisco, Los Angeles, Shanghai, Singapore, Hong Kong och Stuttgart.

Samarbete mellan det offentliga och näringslivet är nödvändigt också för att kunna använda de offentliga resurserna på ett effektivt sätt. Besöksnäringen är ett sådant exempel. Satsningar på marknadsföringsinsatser av svenska destinationer görs på strategiskt viktiga utlandsmarknader. För att detta ska vara framgångsrikt är det viktigt med en väl fungerande strategisk samverkan mellan aktörerna kopplade till flygtrafiken.

Strategisk samverkan är nyckeln till att förbättra Sveriges internationella tillgänglighet. Regeringens trivialiserar gärna samverkansinitiativ men vi hoppas att beröringsskräcken ska klinga av. Ett aktivt deltagande från regeringens sida är avgörande för att lyckas med målsättningen att göra Arlanda till Skandinaviens ledande flygplats.

Magdalena Andersson

ekonomisk-politisk talesperson (S)

Marlene Burwick

kommunalråd (S)

Erik Pelling

kommunalråd (S)

UNT 28/11 2013

Nytt tillstånd

Beslut

Miljödomstolen meddelade i går sitt beslut om nytt tillstånd för Arlanda. Flygplatsen kommer nu att kunna använda samtliga tre banor även efter 2018.

Läs mer om