REPLIK. Jag skrev i en debattartikel den 29 juli att överklagandeprocesser för detaljplaner ofta tar lång tid och dessutom kostar pengar och därför kan innebära högre hyror. Jag föreslog en tidsgräns för länsstyrelserna på tio veckor, vilket är kommunernas lagstadgade handläggningstid, och önskade en diskussion om hur många överinstanser som ska finnas.
I en replik i UNT (4/8) skriver Bengt Ekelund ett inlägg som nästan helt handlar om andra saker. Hans uppfattning, är så vitt jag förstår, att eftersom den kommunala processen innan beslut är dålig så blir beslutet också dåligt och därmed är det naturligt att det kommer överklaganden.
Kommunala beslut handlar ofta om att väga enskildas intressen mot det allmännas. Och de kan vara formellt helt korrekta utan att alla berörda tycker att de är bra. Om det vore som Bengt Ekelund anser, att alla överklaganden är berättigade, så borde alla få rätt i högre instans. Så är inte fallet, utan majoriteten av överklagandena avslås.
Möjligheten att överklaga ska självklart finnas för att det inte ska begås formella fel. Men det måste också finnas en förståelse hos enskilda personer för att man inte alltid kan få som man själv vill. Den insikten lever vi politiker dagligen med eftersom det förslag som får flest röster vinner vid beslut i fullmäktige och nämnder.
När det gäller processen innan det kommunala beslutet så kan den säkert ibland förbättras. Men överklagandena skulle inte försvinna genom en bättre kommunal process.
Ett konkret exempel är diskussionen om ”gamla stadshotellstomten” i Östhammar. Det finns få frågor som har diskuterats så mycket och länge i kommunen. Det ärendet överklagas nu ännu en gång, bland annat med argumentet att man vill ha ett stadshotell på tomten och inte den överenskommelse med Svensk Kärnbränslehantering (SKB) som kommunfullmäktige beslutat om, allt enligt UNT 8 augusti. En ännu längre process innan beslut hade inte löst den motsättningen.
Mats Sjöborg
gruppledare för Folkpartiet i Östhammars kommun
UNT 11/8 2012