I planeringen av ny infrastruktur behöver vi utgå från vilken värld vi vill ha i framtiden. Miljöpartiet anser att infrastrukturplaneringen ska bidra till att skapa en bättre tillvaro här och nu, och även för kommande generationer. Därför föreslår vi satsningar på framtidens klimatsmarta transporter, genom att prioritera moderna transportslag som kollektivtrafik, tåg och cykel. Vi har ett ansvar och stora möjligheter att bygga det hållbara och transporteffektiva samhället genom stora satsningar på kollektivtrafik och gång- och cykelvägar Ett samhälle med effektiva och klimatsmarta godstransporter med främst järnväg och sjöfart och där IT-lösningar kan ge ökad samordning och effektivisering, med vinster för både klimat och näringsliv.
Men det kräver viljestarka och modiga politiker som vågar ta sig an framtidens utmaningar på nya och moderna sätt. Istället för att lägga pengarna på motorvägar som förvärrar klimatproblemen måste resurserna läggas på det som leder oss närmare en lösning på klimatfrågan.
I den infrastrukturmotion som Miljöpartiet presenterat gör vi just det. Där föreslår vi stora satsningar på järnväg, spårvägar och övrig kollektivtrafik samt på cykel och gång. För godset handlar det om att satsa på mer transporter på järnväg och med sjöfart.
Parallellt med investeringar krävs planering för ett transportsnålt samhälle, där det vi behöver i vardagen finns nära där vi bor och där varor inte transporteras längre än nödvändigt. Vi föreslår även en klimatrevidering av den befintliga planen utifrån en målsättning om att transportsektorns utsläpp av koldioxid bör minska med 80 procent till 2030.
Totalt föreslår Miljöpartiet en planeringsram på 578 miljarder kronor för satsningar på klimatsmart infrastruktur 2014-25, vilket är 56 miljarder kronor mer än i regeringens förslag. Vi föreslår framförallt omfattande satsningar på järnväg, både i form av höjda anslag till drift och underhåll och till nyinvesteringar.
För Uppsalas del handlar det om en upprustning av Dalabanan Uppsala-Falun och fyrspår söderut från Uppsala. Inte förrän hela sträckan Uppsala-Stockholm får fyrspår kommer vi att på allvar kunna hantera de störningar och förseningar som uppstår på Sveriges mest trafikerade pendlarstråk med cirka 40 000 resenärer dagligen. Först då kan vi bygga de stationer i Bergsbrunna och Alsike som nu hålls tillbaka av kapacitetsbristen. Det är bekymmersamt att varken regeringen eller Socialdemokraterna vill påbörja en sådan utbyggnad under kommande planperiod fram till 2025.
Miljöpartiet föreslår också en spårvägssatsning på 12 miljarder kronor, som innebär att kommuner kan få statlig delfinansiering för investering i spårväg och tunnelbana. Då kan Uppsala börja anlägga spårväg. Vi föreslår även att en del av investeringsramen för vägar ska reserveras för satsning på cykelbanor, både vid statliga vägar och som statlig delfinansiering till kommuner och regioner som vill investera i cykelbanor.
Det finns nu ett gyllene tillfälle att välja satsningar för klimatet och för framtiden. För levande hållbara städer, för smartare resande och för framtida generationer. Den möjligheten vill Miljöpartiet ta tillvara.
Helena Leander
riksdagsledamot (MP), Uppsala län
Maria Gardfjell
kommunalråd (MP) Uppsala
UNT 8/12 2012