Prioritera snöröjningen av cykelvägar

Miljöpartiet anser att utgångspunkten i Uppsala är att det ska gå utmärkt att gå och cykla varje dag året runt. Halkbekämpningen ska göra att gator, gång- och cykelvägar kan trafikeras säkert. Undantag borde endast få förekomma vid extrema väderförhållanden. Så är det inte i dag, skriver Maria Gardfjell (MP).

Johan Lundqvist (MP) är en av artikelförfattarna.

Johan Lundqvist (MP) är en av artikelförfattarna.

Foto: Dan Pettersson

Uppsala2012-12-06 11:37
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Säsongens första snö har fallit över Uppsala och det är nog många cyklister och gående som med fasa tänker tillbaka på förra vinterns bristfälliga snöröjning. Cykelbanorna var omväxlande glashala eller fyllda av snömodd. De gående möttes många gånger av stora snövallar som plogats upp på gångvägar och trottoarer. Åtskilliga var de äldre som inte kunde lämna sina bostäder eftersom trottoarerna var allt för hala. Vi kan inte acceptera ytterligare en vinter den så undermålig snöröjning.

Miljöpartiet anser att utgångspunkten i Uppsala är att det ska gå utmärkt att gå och cykla varje dag året runt. Halkbekämpningen ska göra att gator, gång- och cykelvägar kan trafikeras säkert. Undantag borde endast få förekomma vid extrema väderförhållanden. Så är det inte i dag.

Snöröjningen av gång- och cykelvägar måste prioriteras högre än i dag och starta tidigare. Det tunna lager med snömodd som inte är något problem för en bilist är ett stort hinder i hjulet för en cyklist.

Kommunfullmäktige har tagit beslut om att prioritera cykelbanor, gångbanor och kollektivtrafikgator. Tyvärr är det inte så i praktiken. Klassificeringen som styr prioriteringen är så trubbig att det inte görs någon skillnad på när snöröjaren startar med de olika vägtyperna.

För både cykelväg och väg ska det ha snöat fem centimeter innan snöröjningen startar. Miljöpartiet anser att gång- och cykelvägar ska prioriteras och att snöröjningen där ska starta när det fallit två–tre centimeter snö, inte fem centimeter som gäller för bilväg. Efterarbetet för cykelvägar måste också justeras, eftersom bilarna kör bort modd på vägen, medan cyklarna inte gör det. Fryser snömodden till så blir en cykelväg mycket trafikfarlig och spårig. Därför behövs upprepade snöröjningsåtgärder på cykelbanan.

Det är fastighetsinnehavarens ansvar att snarast avlägsna snö och is som är till olägenhet för gångtrafiken och att vid halka sanda gångbanorna eller vidta andra åtgärder för att motverka halka. Fastighetsägarna i Uppsala sköter uppgiften olika bra. En och samma trottoar på en gata kan först vara perfekt skottad och sandad, medan det vid nästa hus kan vara nästan omöjligt att ta sig fram. Snöhögar läggs upp i gatukorsningar som gör korsningarna trafikfarliga för både fotgängare och bilister. Det är helt oacceptabelt och vi anser att det måste införas en absolut nolltolerans mot att snö plogas upp på trottoarer och gångvägar.

Vid plogning uppstår ofta en vall mot trottoaren eller mot parkerade bilar. Vallen mot trottoaren kan i vissa fall vara flera meter bred och ganska hög, eftersom den som plogar trottoaren bygger på vallen från andra hållet. Ett ställningskrig mellan kommunens snöröjning och fastighetsägarens snöröjare råder alltså. Det finns två riktigt allvarliga problem med vallen. Dels kommer boende inte ut från sin port ut till gatan (till exempel en äldre person med rullator som ska stiga på färdtjänstbilen), dels blir gatan svårframkomlig för cyklister som tvingas cykla mitt i vägen i stället för på sidan av gatan.

Snövallar måste helt enkelt tas bort om de medför problem för personer med funktionsnedsättning, för barnvagnsförare och för cyklister. Kommunen borde varje år informera fastighetsägare om deras ansvar att skotta snö på trottoarerna. Kommunen skulle också erbjuda alla fastighetsägare i centrala Uppsala att för självkostnadspris samverka kring snöröjning och bortforsling av snö.

Det har under många år varit problem att cykelvägar sandats med bergskross som skadat cykeldäcken. Vi hoppas att misstaget att lägga bergskross på cykelvägarna inte upprepas i vinter också. Återvunnen sand är bäst för cykeldäcken.

Miljöpartiet anser att Uppsala ska bli Sveriges bästa cykelstad. Att välja cykeln ska vara det enklaste, snabbaste och bekvämaste sättet att transportera sig i Uppsala. Då måste cykelvägar, trottoarer och gångvägar vara i toppskick varje dag året runt.

Johan Lundqvist
kommunfullmäktigledamot (MP)
Erika Karlénius
2:e vice ordförande (MP) i gatu- och samhällsmiljönämnden
Maria Gardfjell
kommunalråd (MP)

Läs mer om