RÀdda miljön vid Skarholmen

Ska Uppsala kommun gynna privatintressen vid Skarholmen pÄ bekostnad av naturvÀrden, sjösport och andra friluftsaktivi­teter? En onödig marina och ett trevÄningshotell kommer att förÀndra Ekolns norra strand totalt, skriver Lars H Ericsson m fl.

Skarholmen

Skarholmen

Foto: Hans E Ericson

Uppsala2010-06-03 00:00
Det hĂ€r Ă€r en debattartikel. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Ska allmÀnintressen och ideellt bedriven ungdomsverksamhet inskrÀnkas genom anlÀggandet av en stor marina och ett hotell?

Ska kommunens avsikter att upphÀva strandskyddet genomföras, nÄgot som Àr i strid med uttalade önskemÄl frÄn naturskyddshÄll att Skarholmen fÄr vara öppen för bad och som utsiktsplats?

Den nyligen presenterade detaljplanen ger anledning till oro för utvecklingen vid detta av Uppsalaborna sÄ uppskattade omrÄde. Det Àr visserligen lovvÀrt att kommunen genom röjningsÄtgÀrder vill göra stranden mot LyssnaÀngsbadet mer Ätkomlig. LikasÄ att en cirka 150 meter lÄng brygga planeras nedanför restaurangen för att underlÀtta för allmÀnheten att nÄ fram till vattnet. Men dÄ fÄr inte en stor pontonbrygga samt en skog av bÄtmaster skymma sjölandskapet med dess kilometervida vattenytor.

En marina sedd frÄn sjösidan kommer ocksÄ, tillsammans med det nya trevÄningshotell som kommunen vill ge tillstÄnd till, att helt förÀndra anblicken av Ekolns norra strand.

Medan de etablerade bÄtklubbarnas hamnomrÄden ligger tillbakadragna och harmoniskt insmugna i landskapet kommer de nya anlÀggningarna med sina dominerande lÀgen att kraftigt störa den nuvarande strandkonturen. Marinan förefaller bÄde onödig och opraktisk. FrÄn sjösÀkerhetssynpunkt Àr dess tÀnkta placering olÀmplig. Den blir oskyddad för de förhÀrskande sydliga och sydvÀstliga vindarna, som pÄ Ekoln kan bli nog sÄ hÄrda. Förtöjda bÄtar blir myc­ket utsatta för sjögÄng. Erfarenheter frÄn Är 2005, dÄ Uppsala segelsÀllskaps (USS) pontoner förstördes, visar pÄ svÄrigheterna att fÄ en pontonbrygga att under lÀngre tid klara hÄrda vindförhÄllanden.

Som motivering för marinan anges i planen frÀmst tre behov: fler bÄtplatser, en gÀsthamn samt en sjömack. Mot dessa krav kan flera invÀndningar resas.

Behovet av bÄtplatser har hittills lösts utan större svÄrigheter. Det Àr visserligen ofta kö pÄ vÄrarna, men platser har regelmÀssigt gÄtt att ordna frÄn de befintliga bÄtklubbarnas sida. Olika möjligheter finns dessutom att öka deras bÄtplatser. En bra gÀsthamn finns redan med fler platser Àn som brukar efterfrÄgas.

Sedan lÄng tid tillhandahÄller Ekolns Segelklubb (ESK) platser för gÀstande bÄtar. HÀr finns service i form av sanitÀr anlÀggning, klubbhus med kök samt rum för samvaro. GÀsthamnen har fÄtt högsta betyg i GÀsthamnsguiden för Sverige.

En sjömack behöver ha ett skyddat lÀge och möjlighet för tankbilar att lÀtt ta sig fram till brÀnslepumparna. BÄde Uppsala motorbÄtsÀllskap (UMS) och USS har utarbetat förslag som tillgodoser dessa behov. Det förslag som anges i detaljplanen Àr dÀremot rent olÀmpligt. Att tanka vid sjögÄng ute vid den avsedda bryggan blir svÄrt och riskabelt för vattenmiljön. Det nÀra lÀget till ESK:s strand och badbrygga innebÀr ocksÄ fara för bÄtolyckor.

Mest kontroversiell Àr emellertid sjÀlva placeringen av marinan, eftersom bÄtklubbarnas tÀvlingsverksamhet hindras.

Den bedrivs under hela sÀsongen. Det Àr trÀningssegling, ungdomssegling och mÀsterskapssegling i mÄnga former, bland annat med SM-status. FunktionÀrer, domare och publik mÄste kunna följa tÀvlingarna frÄn land. Detta omöjliggörs om en marina placeras sÄ att den blockerar start- och mÄlomrÄdena. PÄ mÄnga punkter föreligger sÄledes en konflikt mellan Ä ena sidan entreprenörintressen och Ä andra sidan intressen som representerar sekelgamla folkrörelser för naturvÄrd, sjösport och det rörliga friluftslivets verksamheter prÀglade av mycket ideellt­ arbete.

De omrĂ„den bĂ„tklubbarna disponerar vid Skarholmen bestod vid 1900-talets början mest av nĂ„gra vassruggar och ett antal berghĂ€llar. Genom frivilligt arbete och med egna ekonomiska medel har markplanering, muddring, pĂ„lning och byggnadsarbeten utförts. Resultatet Ă€r tre stora och vĂ€lskyddade hamnar för fritidsbĂ„tar med klubbhus, mast- och upptagningskranar. Förutom cirka 1 600 bĂ„tplatser finns ocksĂ„ grĂ€sytor med utrymme för ungdomsverksamhet och social samvaro. Skarholmen har blivit ett veritabelt centrum för det stora intresse som Uppsalaborna har av sjösport i alla former.

Kommunens uppgift Àr bÄde att utveckla och förvalta. Det fÄr dÄ inte innebÀra att den frÀmst gÄr entreprenörernas Àrenden och förringar eller försvÄrar resultaten av de ideella organisationernas arbete och planering vid Skarholmen. Det Àr exempelvis anmÀrkningsvÀrt att kommunens byggnadsnÀmnd vill gÄ restaurangÀgarna till mötes i deras önskan att förvÀrva tomten vid Skarholmen.

Ett motsvarande köp av mark har tidigare förvÀgrats bÄtklubbarna, trots deras lÄngvariga arrendeinnehav och de stora anlÀggningsarbeten de utfört.

LikasÄ anges i planen att antalet parkeringsplatser för allmÀnheten ska minskas för att hotellets behov ska tillgodoses.

MÀngder av natur- och friluftsmÀnniskor vill nyttja SkarholmsomrÄdet: strandvandrare, vindsurfare och bÄtentusiaster med farkoster av skiftande storlek under sommartid, skridskoÄkare och isjaktsseglare under vintertid. MÄnga söker sig ocksÄ till Skarholmen med dess höga lÀge för att njuta av vyerna över Ekoln, fÄ kontakt med stranden och med sjösporterna. I dessa sammanhang har önskemÄl framförts att bÄtklubbarnas staket ska rivas för att intresserade inte ska utestÀngas frÄn bryggorna.

Detta gÄr dock stick i stÀv med nödvÀndiga skyddsÄtgÀrder frÄn bÄtfolkets sida. Klubbmedlemmarna gÄr under hela bÄtsÀsongen nattvakt mot intrÄng och stöld, sex personer varje natt, tvÄ frÄn varje klubb. BÄtklubbarna Àr emellertid positiva till allmÀnhetens intresse för deras aktiviteter. En lösning kan vara att grindarna hÄlls öppna under dagtid.

Det viktigaste i den pÄgÄende planeringsprocessen Àr att inga förhastade beslut fattas som gör SkarholmsomrÄdet mindre tillgÀngligt för allmÀnheten. Att planarbetet bör göras om framgÄr av remissvaren. HÀr finns invÀndningar av en sÄdan omfattning att en samlad planering för hela SkarholmsomrÄdet efterfrÄgas. Riskanalyser samt ekologiska och miljömÀssiga utredningar bör dÄ lÀggas till grund om en för framtiden hÄllbar utveckling ska kunna Ästadkommas. Det Àr nödvÀndigt att detaljplaneförslaget Äterförs till en nystart innefattande hela Ekolns norra strandomrÄde. I det arbetet mÄste representanter för naturskydd, sjösport och byggnadsmiljöfrÄgor fÄ ingÄ med sin sakkunskap.

Lars H Ericsson
ordf Uppsala Sjösportföreningars Samarbetskommitté
Marianne Kahn
ordf Naturskyddsföreningen Uppsala
Hans Norman
styrelseledamot Uppsalakretsen av Svenska Kryssarklubben
Bengt-Åke Nylander
ordf Uppsalakretsen av Svenska Kryssarklubben
UNT 3/6 2010

LĂ€s mer om