Alliansregeringen har sedan den tillträdde i handling visat på ett stort engagemang och tilltro till Sverige som kunskaps- och forskningsnation. Det märks inte minst på de stora ekonomiska satsningar som görs i forsknings- och innovationspropositionen. Av den framgår bland annat att den årliga nivån på anslagen till forskning och innovation år 2016 kommer att ha ökat med hela 9 miljarder kronor, en ökning med 30 procent, jämfört med den senaste socialdemokratiska forskningsbudgeten. Denna nivå är historisk och möjliggör att Sverige fortsatt kommer att vara en konkurrenskraftig kunskapsnation där forskning och innovation bedrivs med hög kvalitet och dessutom bidrar till hög tillväxt, stark innovationskraft och högkvalificerade jobb.
Förutom mycket stora ekonomiska tillskott har alliansen under sin tid också genomfört stora systemförändringar. Vi har höjt förkunskapskraven till grundutbildningen. Kvalitativ grundutbildning och forskning premieras med ökade resurser. För att skapa en stabilitet för samtliga lärosäten och för att visa på att forskningen också har stor betydelse för kvaliteten i grundutbildningen har varje student med sig en ”forskningspeng” om minst 8000 kronor per år. Alla lärosäten kan numera söka examensrätt för forskningsutbildning inom smalare profilområden. Strategiska områden för forskning och innovation har pekats ut och lärosätena har fått ett särskilt uppdrag för att mer forskning ska komma till nytta.
För Uppsalas del innebär det att universitet tilldelas 34 nya miljoner kronor för att finansiera dels nya studieplatser till civilingenjör och högskoleingenjör, dels tillfälliga utbildningsplatser. I beloppet ingår också en kvalitetspremie för att universitetet har fått det högsta omdömet för flera olika utbildningar. Ser vi till forskningen beräknas universitetet få 67 nya miljoner kronor nästa år medan Lantbruksuniversitetet beräknas få drygt 33 miljoner kronor, vilket i båda fallen skulle innebära en ökning med ca 4 procent. Trots dessa stora satsningar försöker Baylan och Burwick, båda (S) sätta en annan bild. De skriver i UNT 1/2 att ”I en utpräglad kunskapsstad som Uppsala är det många som oroar sig över regeringens sänkta ambitionsnivåer”.
Det är magstarkt och rimmar illa med de satsningar som görs. Inom det humanistiska och samhällsvetenskapliga området, där merparten av studenter pluggar, har Regeringen till exempel höjt anslagen per studieplats och år med 10 500 kronor eller 60 procent jämfört med 2006 då vi tillträdde. Självklart gör det skillnad.
Frågan man kan ställa sig är om något av detta hade hänt om inte alliansen hade fått makten. Med största sannolikhet är svaret nej, kvantitet hade fortsatt råda över kvalitet. Talande är nämligen att ordet kvalitet inte nämns någonstans i deras artikel utan att fokus endast ligger på fler studieplatser.
Till skillnad från socialdemokraterna ser vi dessutom att vi behöver utbildning på olika nivåer. Alla behöver inte och vill inte bli akademiker. Därför har vi inrättat såväl Yrkeshögskolan som lärlingssystem och satsning på studie- och yrkesvägledning.
Utbildningsanordnare måste lyssna på samhällets behov, och vi politiker inse, att det finns jobb där till exempel fullgånget gymnasium med största sannolikhet leder till jobb. För den kompetensnivån har vi har redan idag bristyrken inom vården, teknik, VVS, industri- och byggbranschen. Socialdemokraternas tro om att allt löser sig bara alla går på universitet eller högskola är en skymf mot alla dem som arbetar inom yrken som inte fordrar en akademisk examen.
Med de beslutade satsningarna på utbildning, forskning och innovation kommer Sverige ytterligare att stärka sin position internationellt. Vi kommer att kunna erbjuda forskningsmiljöer med hög kvalitet liksom välutbildad arbetskraft och ett företagsklimat som ger goda förutsättningar för företag att investera i. Regeringens satsningar är en framtidsinvestering som kommer att innebära ett lyft för Sverige.
Betty Malmberg
riksdagsledamot (M) i Östergötland
ledamot i utbildningsutskottet
Per Bill
riksdagsledamot (M) i Uppsala län
doktor i Medicinsk Vetenskap