Reparera lärarlönen

Erfarenhet och relevant formell kompetens måste få större inflytande i lönesättningen för lärare, skriver Katarina Reineck och Hans Eric Lindahl.

Idealbild. Redan i år behöer lönesättningen för lärare ett omfattande reparationsarbete, skriver artikelförfattarna.

Idealbild. Redan i år behöer lönesättningen för lärare ett omfattande reparationsarbete, skriver artikelförfattarna.

Foto: Fotograf saknas!

Uppsala2017-01-12 00:30
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Uppsalas elever förtjänar motiverade lärare. Den kommunala lärarlönesatsningen som majoriteten presenterade i tisdags välkomnas. Rätt genomförd kan den leda till höjd motivation. Vi står beredda att diskutera en ny modell för professionsutveckling. Den kan ge förutsättningar för Uppsala kommun att korrigera ologiska och oskäliga strukturkonsekvenser av den nödvändiga statliga interventionen i lärares lönebildning.

Kommunerna har hittills misslyckats med att skapa en löneprofil som upplevs förståelig och rättvis. Dessutom visar analyser från OECD att svenska lärare har en bristfällig löneutveckling över tid.

Kommunens övergripande löne­politik utgår ifrån fyra övergripande rättviseaspekter. Vår modell för professionsutveckling utgår också från dessa principer.

Processuell rättvisa förutsätter en konsekvent lönesättningsmetodik och en fördomsfri bedömning av lärares arbetsinsats med fokus på arbetet i klassrummet. Alltför många lärare saknar regelbundna besök i klassrummet med efterföljande analys av vad som pågår.

För distributiv rättvisa kräver lärare att större hänsyn ska tas till utbildning, erfarenhet, ansvar och komplexitet. En vetenskaplig studie (Andrew Leigh) visar på en tydlig positiv effekt av lärares erfarenhet för elevernas resultat. Erfarenhet måste beaktas i lönesättningen.

Rektors kunskaper och kommunikation med lärarna om lönebildning är grunden för den informativa rättvisan. Tidsplaner och relevant statistiskt underlag behövs för att ge rektorer möjlighet till en jämförbar lönesättning såväl mellan skolor som mellan lärare.

Mellanmänsklig rättvisa handlar om hur individen blir behandlad i lönesättningssammanhang, både vad gäller bedömningsgrund och resultat.

Kommunens hantering av de statliga lönesatsningarna har inte beaktat konsekvenserna av detta.

Lönesättningen måste även ge ett incitament för kollegialt samarbete, vilket inte dagens system gör.

Lärarnas riksförbunds slutsats av det ovan nämnda är att ett nytt sätt att hantera lönesättning och lönebildning behövs.

Bilden är vår utgångspunkt för fortsatta överläggningar såväl lokalt som centralt. Erfarenhet och relevant formell kompetens måste få större inflytande i lönesättningen. De fyra rättviseaspekterna beaktas på ett sätt som underlättar för lönesättande chefer, vilket skapar förståelse för lärares möjligheter att förutse en framtida löneutveckling.

Redan i 2017 års löneöversyn behöver ett omfattande reparationsarbete genomföras som ett första steg för att närma sig den idealbild som idéskissen anger.

Rektorerna behöver därför få ekonomiska förutsättningar för detta.

Lärarnas riksförbund i Uppsala är redo att samarbeta om ett sådant välfungerande lönesystem.

För Uppsala kommunförening av Lärarnas ­Riksförbund

Katarina Reineck

ordförande

Hans Eric Lindahl

kommunombud

Skolan

Läs mer om