SJ-priser slår hårt mot studenter

Den faktiska studentrabatten Uppsala-Stockholm ligger på omkring 6 procent. Att pendla Stockholm-Uppsala kostar för en student drygt 1 900 kronor - cirka 24 procent av studiemedlet. Det tycker inte vi är okej, skriver Uppsalastudenterna Johanna Ärlund och Marika Blomgren.

Foto: Fotograf saknas!

Uppsala2009-10-14 12:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Att ta tåget i stället för bilen är ett bra sätt att bidra till den nödvändiga minskningen av klimatfarliga utsläpp - och framför allt reducerade koldioxidutsläpp är ett av Uppsala kommuns mål för begränsningar av klimatpåverkan.

På SJ:s hemsida finns mycket information kring tågens miljömässiga fördelar gentemot andra färdmedel. Det står bland annat angivet att 51 procent av resenärerna väljer att resa med tåg av miljöskäl.

Frågan är hur många procent som väljer att bortse från de miljömässiga fördelarna med tåg på grund av höga biljettpriser och dålig tillgänglighet?

SJ finansieras till stor del av biljettintäkter och har dessutom statliga krav på sig att vara vinstdrivande. Något som kan tyckas märkligt i situationen är att man vill öka antalet tågresenärer samtidigt som man höjer priserna och tar bort flera avgångar. Ur marknadsekonomisk synpunkt borde det snarare vara rimligt att sänka priserna och öka tillgängligheten för att locka fler att ta tåget i stället för exempelvis bilen.

Att försvåra för människor att resa mellan bostadsort och arbets-/studieort, med ett av de ur miljösynpunkt bästa färdmedlen som finns tillgängligt, och samtidigt vurma för ett hållbart Uppsala känns som en orimlig ekvation.

Förutom negativ miljöpåverkan kan det även ha effekt på Uppsalas näringsliv. Uppsala arbetar hårt för att vara en attraktiv stad och det satsas flera miljoner kronor på utbyggnad av staden. Recentrum, konserthuset och stadens alla gallerior är några exempel på saker som skall locka såväl Uppsalabor som långväga besökare till stadskärnan. Frågan vi ställer oss är hur folk skall ta sig hit?

Är det rimligt att människor från andra kommuner skall betala dyra tågbiljetter till Uppsala för att konsumera saker de lika väl kan göra hemma?

Sedan 2005 har biljettpriserna för studenter höjts från 39 kronor för en enkelresa till dagens 67 kronor. Detta är en höjning med hela 58 procent. I slutet av förra året höjde SJ alla biljettpriser med omkring 10 procent. För studenter kan höjningar som dessa vara särskilt anmärkningsvärda då ekonomin ofta redan är ansträngd.

Exempelvis ligger den faktiska studentrabatten Uppsala-Stockholm på omkring 6 procent (tre till fem kronor per resa).

Att pendla Stockholm-Uppsala kostar för en student drygt 1900 kronor - cirka 24 procent av studiemedlet. Detta motsvarar omkring 4 800 kronor i månaden för en förvärvsarbetande person med en inkomst på 20 000 kronor i månaden netto.

Är det verkligen okej? Det tycker inte vi!

Som tur är finns det fortfarande en skara människor som tycker det är värt att åka tåg trots höjda priser och färre avgångar och som prioriterar miljön högre. Många tycker dessvärre dock att faktorer som ekonomi och tillgänglighet är centrala när det gäller val av transportmedel och i dessa fall vinner tyvärr ofta bilen.

Om två personer samåker från Stockholm till Uppsala kostar den resan i genomsnitt 30 kronor per person. En enkel resa med tåg kostar omkring det dubbla.

Även om två personer i en bil är bättre än ensamåkare är det otvivelaktigt bättre med ett fullsatt tåg.
Johanna Ärlund
Marika Blomgren

Studenter vid Uppsala universitet
Läs mer om