Sverige skall vara världsledande inom miljöområdet. Politik, näringsliv, miljö- och naturorganisationer ska tillsammans ta fram den mest miljövänliga tekniken och byta till de mest miljövänliga processerna. Så står det i regeringsförklaringen. Statsminister Fredrik Reinfeldt och miljöminister Andreas Carlgren vill prioritera Östersjön och klimatfrågorna. Världs- och hemmaopinion trycker på. År 2008 skall en miljö- och klimatproposition antas. År 2009 skall Sverige som ordförandeland i EU driva på miljö- och klimatkraven i hela Europa inför det som skall bli fortsättningen på Kyotoavtalet.
Vi som undertecknat detta vill vara med och skapa en sådan värld. Vi koncentrerar oss här på transporter som står för en avsevärd del av utsläppen av koldioxid. Miljövänliga transporter är därför ett måste. Kanaler, järnvägar, bilar och motorvägar kommer att följas av något nytt. Moderna, miljövänliga och energisnåla spårbilar, kan bidra till att skapa en hållbar framtid.
Spårbilar är ett nytt trafiksystem som kombinerar och utnyttjar egenskaper från bilen, kollektivtrafiken och modern datorteknik. Ett internet för transport av människor och gods. Spårbilar går på spår några meter upp i luften. Systemet bygger på vagnar för 1-5 passagerare utan förare, som går på räls, till exempel några meter över och i mitten eller vid sidan av befintliga motorleder. Fordonet körs via datorsystem. I princip startar det när man själv vill och åker dit man själv vill.
Tekniken växer och utvecklas nu på flera platser i världen: i Cardiff i England som ULTra -Urban Light Transport, i Minneapolis i USA som SkyWeb Express, och i Korea av företaget Vectus, som nu i det närmaste är färdigt med en testbana i Uppsala. Spårbilssystemet ULTra öppnas för trafik i september nästa år på London Heathrow flygplats.
Den 1-2 oktober öppnar en världskonferens om spårbilar i Uppsala, där tillverkare, intresserade stadsplanerare och politiker samt specialister och högskolor deltar.
De små eldrivna vagnarna har den fördelen att de kan gå direkt in i bostads- och arbetsplatsområden, stationer, resecentra och parkeringsgarage.
Vagnarna ger hög komfort jämfört med bussar. Investeringskostnaderna blir lägre än för både motorvägar och markbundna spår. Driftskostnaderna blir lägre än för bussar. Miljövinsterna blir stora med minimala utsläpp och minskade exploateringsingrepp. Olycksrisken är låg.
I Morgantown i USA har ett liknande system från 70-talet transporterat 63 miljoner människor utan en enda allvarlig olycka.
Förre finansborgarrådet Carl Cederschiöld har utsetts till statens förhandlingsman för att lägga förslag på långsiktiga lösningar på trafikproblemen i Stockholmsregionen. Han skall presentera ett förslag för regeringen i december i år. Ett förslag där spårbilar nämns som en framtida möjlighet, skulle naturligtvis få en oerhörd uppmärksamhet runt om i världen där liknande problem råder. Samtidigt är det viktigt att den pågående planeringen av spårprojekt i Stockholmsområdet inte påverkas negativt tidsmässigt av de nya idéerna.
Värmdö kommun har tagit fram en förstudie Spårbilar Värmdö-Nacka-Stockholm. Det finns även andra alternativ som skulle kunna bli pilotprojekt som en del av en samlad trafiklösning för Stockholmsregionen, en första spårbilsbana i Sverige efter den testbana som nu byggs i Uppsala. Sverige skulle kunna bli en föregångare i Europa med utvecklingsmöjligheter för Volvo, Saab, Scania och där vår höga nivå på data, IT, miljö och systembygge kommer till sin rätt. EU letar efter moderna miljövänliga transportsystem som kan medverka till att klara de nyligen föreslagna hårdare miljö- och klimatmålen till 2020. Något att visa upp för Europa och världen när Sverige blir ordförandeland i EU hösten 2009. Ekonomiska resurser finns inom företagsvärlden, hos riskkapitalister och EU.
Ett Generellt Transport System, GTS, baserat på gemensamma standarder för spårbilar håller på att tas fram. GTS-konceptet i Sika:s (Statens institut för kommunikationsanalys) tappning tilldrar sig nu ett ökat intresse. Detta har bla uttryckts i det Memorandum of Understanding för förnyelsebara bränslen och energi som tecknats mellan Sverige och Kalifornien.
Det är alltfler som tror på spårbilsidén; inom forskarvärlden, miljörörelsen, industrin och olika nätverk som IST, Institute for Sustainable Transportation, KOMPASS (Kommuner som Prövar Att Satsa på Spårbilar) med flera. Inom alla riksdagspartier finns personer som finner tankarna om ett modernt, miljövänligt och energisnålt transportsystem värda att pröva. Det gäller därför att söka ett så brett stöd som möjligt för alla idéer, projekt och förslag som kan bidra till att lösa såväl globala miljöproblem som vardagliga trafik- och transportproblem.
Flera av oss har uppvaktat politiska kolleger i våra respektive partier samt berörda myndigheter och kommer att fortsätta med det. Syftet med detta upprop är att få till stånd ett utvecklingsarbete med inriktningen att minst en pilotbana i Sverige står högt på dagordningen.
Tänkbara förslag att arbeta vidare med är att regeringen tillsätter en arbetsgrupp om spårbilar. En annan möjlighet är att klimatkommissionen får ett sådant tilläggsuppdrag tillsammans med Banverket och andra berörda myndigheter och/eller att Carl Cederschiölds uppdrag kompletteras med ett förslag om spårbilar i Stockholmsregionen.
Vi tror att det finns en bred folklig opinion som är medveten om att vi måste förändra vår livsstil och pröva något nytt och som vill göra det för att minska klimatpåverkan. När det gäller satsningar på trafik och infrastruktur, bör därför alla krafter samverka till att bana väg för spårbilar. Fram för en snabb introduktion av pilotbanor!
Carl-Johan Engström
planeringsdirektör Uppsala stad,
prof KTH, Stadsutveckling
Georg Gustafsson (s), Ekerö
Hans Lindqvist (c), Värmdö
Jan-Erik Nowacki (fp), Lidingö
Roland Dehlin (m), Nynäshamn
Yvonne Blombäck (mp), Stockholms län,
Christer Lindström, Sustainable Transportation Fund, California
Ingmar Andréasson, prof KTH, Centrum för trafikforskning
Elsa Rosenblad, prof Chalmers, Konsumentteknik
Göran Tegnér, trafikkonsult, WSP Analys & Strategi
Magnus Hunhammar, Stadsplanerare och VD IST
planeringsdirektör Uppsala stad,
prof KTH, Stadsutveckling
Georg Gustafsson (s), Ekerö
Hans Lindqvist (c), Värmdö
Jan-Erik Nowacki (fp), Lidingö
Roland Dehlin (m), Nynäshamn
Yvonne Blombäck (mp), Stockholms län,
Christer Lindström, Sustainable Transportation Fund, California
Ingmar Andréasson, prof KTH, Centrum för trafikforskning
Elsa Rosenblad, prof Chalmers, Konsumentteknik
Göran Tegnér, trafikkonsult, WSP Analys & Strategi
Magnus Hunhammar, Stadsplanerare och VD IST
UNT 28/9 2007
Fotnot: Om den internationella spårbilskonferensen i Uppsala kan man läsa på www.podcar.org/uppsalaconference.