Av Uppsalas vackra och historiska torg används i dag flera som uppställningsplats för bilar i stället för som de mötesplatser de är tänkta att vara. Är det så klokt? Det som ger en attraktiv stadsmiljö är blandningen av handel, restauranger, kultur, underhållning, sevärdheter och evenemang som kombineras på ett koncentrerat utrymme.
Ett levande centrum förutsätter att människor enkelt kan ta sig dit med buss, cykel, gående eller i bil. För att lyckas med det på en begränsad yta och med en växande befolkning krävs en smart planering. Parkeringsmöjligheter behövs i centrum, men att använda torgen till det är inte den bästa lösningen.
Torgen har en stor potential att bli samlingsplatser för människor och aktiviteter. Torgen skulle kunna användas året om för till exempel vintermarknad och utställningar. En attraktivare stadsmiljö är ett viktigt steg till en levande stadskärna men också för ett blomstrande handel. Fler besökare till stadskärnan ger också i slutändan en utökad bas för handeln.
I en förtätad stad gäller det därför att utnyttja utrymmet optimalt och göra avstånden korta. Därför är det viktigt att alla kan samsas på en begränsad yta. Kollektivtrafik, gång och cykling är de trafikslag som har minst miljöpåverkan och som kan transportera flest resenärer på en mindre yta. Det är därför naturligt att prioritera de trafikslagen.
De privata parkeringshusen är i dagsläget långt från fullbelagda och stor potential finns därför att utnyttja dessa bättre. Den lägre taxan i kommunens eget parkeringshus under Resecentrum har satt press på de privata parkeringshusen. Kommunen bör överväga ett parkeringsgarage också väster om ån. Det går att hitta en smart parkeringslösning som låter oss använda stadens torg som just torg.
Vår vision för en levande stadskärna är att prioritera de kollektiva trafikslagen och cykling och göra de historiska torgen till platser där människor kan vistas och umgås.
Patrik Hedlund
ledamot (S) i gatu- och samhällsmiljönämnden
Polat Akgul
ersättare (S) i gatu- och samhällsmiljönämnden
UNT 3/2