Stoppa hemtjänstfuskandet

Uppsala kan inte garantera bra äldrevård. Det har framkommit brister hos många av de företag som sköter vården. Företag som inte uppfyller kraven ska förbjudas, skriver Jeanette Escanilla och Ilona Szatmari-Waldau.

Jeanette Escanilla (V) (bilden) och Ilona Szatmari Waldau kritiserar brister hos de företag som sköter hemtjänsten i Uppsala.

Jeanette Escanilla (V) (bilden) och Ilona Szatmari Waldau kritiserar brister hos de företag som sköter hemtjänsten i Uppsala.

Foto: Jörgen Hagelqvist

Uppsala2012-11-06 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Nu måste det bli ett slut på alliansens lappande och lagande av en dålig modell med företag inom hemtjänsten.

När de privata företagen inte kan leverera det de lovar kan man inte sänka kraven eller anta nya modeller. I stället måste hemtjänstexperimentet stoppas. Det är en säker och trygg hemtjänst med de äldre i fokus som behövs, inte en hemtjänst med företagarfokus.

Eget val inom hemtjänsten infördes för några år sedan tillsammans med förenklad biståndsbedömning. Det låter bra eftersom biståndsbedömningen görs av den som ska utföra hemtjänsten. Samtidigt finns det en risk att privata vinstdrivande företag lägger på lite extra, vilket är svårt att kontrollera. Många biståndsbedömare ansåg att de fått för lite utbildning och att det var svårt att få kontakt med de centrala biståndsbedömarna som i slutändan skulle godkänna. Systemet lades ned vid årsskiftet. Den förenklade biståndshandläggningen fungerade alltså inte och nu uppdagas dessutom att företagen inte har den kompetens och det utbud som krävs och som de lovat att de ska ha.

Alliansen funderar på att sänka kraven men Vänsterpartiet anser att kraven ska höjas och att eget val ska handla om val av innehåll och inte val av företag.

Vänsterpartiet vill synliggöra de problem som finns i alliansens valfrihetssystem. Förutom det faktum att eget val handlar om val av utförare (kommunal eller privat) och inte om eget val av insatser, har det visat sig att de privata företagen inte kan leverera. I några fall har företagen dessutom tagit betalt av kommunen för hemtjänst som de inte utfört.

I dag kan vi konstatera att bristerna som framkommer i uppföljningen finns i många av de privata företagen: Flera saknar tillräcklig legitimerad bemanning eller hyr in på korta tider. Det förekommer verksamhetschefer som saknar kunskap om ansvar för hälso- och sjukvård och ofta har personal utan tillräcklig vård- och omsorgsutbildning gett uppdrag om medicinska arbetsuppgifter till hemtjänstpersonal. Medicinsk ansvarig sjuksköterska köps in som konsult i stället för att ansvara för granskning och utveckling. Ledningssystemen saknar ett utvecklingstänkande och egen kontroll av verksamheten. Det brister i dokumentation, det saknas teamsamverkan m m.

Äldrenämnden skjuter besluten framför sig och fram till cirka februari nästa år kan dessa företag fortsätta fungera som i dag. Vänsterpartiet ser allvarligt på detta.

I dag kan man inte garantera en bra vård. Det är riskabelt att vänta med att säga upp avtalen med de företag som inte skött sig och där äldre människor när som helst kan fara riktigt illa.

Det handlar egentligen om vilken äldreomsorg vi vill ha. För Vänsterpartiet handlar kvaliteten i äldreomsorgen om att säkerställa att inga äldre far illa, och därför är fler anställda med rätt kompetens viktigt. Arbetsmiljön för medarbetare inom hemtjänsten måste bli bättre. Flera företag som inte uppfyller kraven och som dess­utom tar ut vinster på de äldre ska förbjudas.

Att granska sig själv är inte trovärdigt eller säkert. Därför vill Vänsterpartiet att organisationen för medicinsansvariga sjuksköterskor (MAS) ska sortera under kommunens ansvar, så att granskningen av privata företag verkligen genomförs på ett seriöst sätt. Hemtjänsten måste ge en säker och god vård. Det handlar om de äldres och deras anhörigas trygghet och delaktighet, så att de kan påverka sina val och känna till vad som verkligen erbjuds.

Uppsala ligger på 259:e plats av Sveriges 290 kommuner när det gäller bemötande inom hemtjänsten. 252:a plats när det gäller hur personalen tar hänsyn till önskemål och 183:e när det gäller trygghet. Totalt hamnar Uppsala på plats 237 när det gäller de gäller de äldres nöjdhet med hemtjänsten.

Nöjd kundindex är 71 av 100, vilket kan jämföras med den högst rankade kommunens 86. Det är en rankning som Vänsterpartiet inte är nöjt med. Det behövs nya och bättre tag inom hemtjänsten.

Jeannette Escanilla
ledamot (V) i ädrenämnden
Ilona Szatmári Waldau
kommunalråd (V)
UNT 6/11 2012

Läs mer om