SLUTREPLIK. Agneta Gille och Börje Wennberg påstår (UNT 27/7) att vi kristdemokrater inte arbetat för Aroslänken (järnväg mellan Enköping och Uppsala). Sanningen är den att i oktober 2009 yrkade Kristdemokraterna att i Länsplanen införa 6 miljoner kronor till en förstudie av Aroslänken. Miljöpartiet anslöt sig till vårt yrkande, men Wennberg valde att inte understöda yrkandet. När frågan sedan gick vidare till landstingsfullmäktige valde Socialdemokraterna med flera dock att understöda yrkandet.
Socialdemokraterna har senare valt att föreslå att snarast genomföra förstudien, vilket vi menar är bortkastade pengar, då projektet i dag inte finns med i Banverkets plan (som sträcker sig till 2021). För att undvika risken att förstudien hinner bli inaktuell har vi i majoriteten därför valt att avsätta pengar till förstudien i slutet av planperioden.
Givetvis hade vi gärna sett att Aroslänken fanns med i Banverkets plan, men nu är det inte så och då måste vi förhålla oss till det.
Det är sedan populärt att som Gille och Wennberg skälla på A-train för tilläggsavgiften resande betalar när de stiger på eller av tåget vid Arlanda. Det som ofta inte nämns är att utan avtalet mellan staten och A-train hade det troligen inte byggts några spår via Arlanda. Det var i varje fall inget som prioriterades av socialdemokratiska regeringar. Det som Gille och Wennberg inte heller nämner är att de som enbart passerar Arlanda inte behöver betala någon extra avgift.
En stor orättvisa inom kollektivtrafiken i Uppsala är däremot Socialdemokraterna ansvariga för. Under Socialdemokraternas tid vid makten var personer som kom med Upptåget eller länstrafikbuss tvungna att lösa ut en extra biljett för att åka vidare i stadstrafiken. Detta orättvisa system ändrades av alliansen under förra mandatperioden.
Tyvärr gäller de nya reglerna i dag inte för alla biljettyper, men det sista steget till förbättring tas när ett nytt biljettsystem införs. Planen är att detta sker under nästa år.
Mikael Oscarsson
riksdagsledamot (KD)
Petra Karlå
ledamot (KD) landstingets kollektivtrafiknämnd
UNT 2/8 2012