Studier kan göras över internet

Regeringen bör snarast ge Universitets- och högskolerådet uppdraget att tillsammans med lärosätena utveckla ”massive online open courses” i Sverige – universitetskurser via nätet. Det skriver Ibrahim Baylan.

Ibrahim Baylan (S)

Ibrahim Baylan (S)

Foto: LEIF R JANSSON / SCANPIX

Uppsala2013-06-05 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Massive Online Open Courses, MOOC, är en spännande trend inom den högre utbildningen. MOOC är distanskurser som alla som vill kostnadsfritt kan läsa över nätet vid världens främsta universitet såsom Stanford, Harvard, MIT och Berkeley. En demokratisk utvidgning av högskolan.

I Sverige har vi ett gediget kunnande inom folkbildning, distansstudier och it.

Vi bör dra nytta av det och vara drivande i utvecklingen av en ny öppen utbildningskultur och MOOC. Regeringen är i dag alltför passiv.

En avog inställning mot distansstu­dier och it i utbildningen samt en alltför begränsad omvärldsbevakning – vilket tyvärr kännetecknar regeringens politik på området – leder oss inte framåt. Utvecklingen sker mycket snabbt.

Vi vet inte vart denna utveckling kommer att ta oss och det kommer att uppstå utmaningar på vägen som vi behöver lösa. Men vi socialdemokrater ser att MOOC innebär minst två stora fördelar för den högre utbildningen och samhället som vi bör dra nytta av.

För det första kan fler studera på sätt som passar deras livssituation. MOOC kan studeras av ett obegränsat antal deltagare genom att vissa uppgifter maskinrättas och andra uppgifter löses av de deltagande studenterna tillsammans. Utvecklingen av de nya kurserna är bara i sin linda.

Men de innebär att alla som vill läsa en kurs kan göra det och att de kan läsa den oavsett var de befinner sig och vilka tider i veckan de har möjlighet att studera. Det blir individens lust att studera som blir avgörande – inte begränsningar i pengar, tid eller rum. Det är en del av framtidens folkbildning.

Det finns ett också stort behov av kompetensutveckling i arbetslivet. MOOC skulle kunna bli en viktig del i yrkesverksammas möjlighet att ta del av utbildning på sina egna villkor och samtidigt ges möjlighet till kompetensutveckling på högsta nivå.

För det andra kan MOOC vara en motor för att höja kvaliteten i den högre utbildningen i Sverige.

Svenska studenter kan via dessa kurser ta del av de bästa föreläsarna och det bästa pedagogiska upplägget oavsett var i världen dessa finns.

Lärare skulle inte behöva skapa kurser och föreläsningar från grunden utan kan i stället utveckla kurser med högsta kvalitet tillsammans med sina kolleger runt om i världen. Det ger såväl högre utbildningskvalitet som en mer effektiv användning av resurser. De bästa föreläsarna och kurserna i Sverige kan på samma sätt få global spridning.

Campusbaserade utbildningar kommer med största sannolikhet inte att minska. Tvärtom bör fler studenter ges möjlighet att studera på campus. Men studenter kan framöver komma att läsa hela eller delar av kurser som MOOC.

I stället för att hålla föreläsningar om de mest grundläggande delarna av kurser, som med fördel kan ges via nätet, kan lärarnas tid läggas på fördjupning och handledning av studenter.Lärarna kan ägna mer tid till nära och givande kontakt med studenterna – vilket också höjer kvaliteten i utbildningen.

För att dessa fördelar ska bli verklighet krävs att fler svenska lärosäten börjar utveckla arbetet för öppen utbildningskultur och MOOC.

Regeringen bör därför snarast ge Universitets- och högskolerådet i uppdrag att tillsammans med lärosätena påbörja utvecklingsarbetet för en öppen utbildningskultur och MOOC i Sverige. Sverige ska inte bara följa utvecklingen – Sverige skulle kunna leda den.

Ibrahim Baylan
vice ordförande (S) i utbildningsutskottet
UNT 5/1 2013

Läs mer om