Sveket mot språkeleverna drabbar Sverige

Uppsala kommun föreslår återigen att elever som väljer att läsa språk på gymnasiet ska flyttas mellan olika skolor. De riskerar också att få läsa i grupper med olika nivåer, vilket är dömt att misslyckas. Detta är ett stort svek mot eleverna - samtidigt som näringslivet ropar efter språkkunskaper. Tänk om! skriver Helena von Schantz, Birgit Harling och Birgitta Milbrink.

Foto: Fotograf saknas!

Uppsala2013-04-18 15:21
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Enligt vad som kommit till vår kännedom föreslår kommunen återigen att elever som väljer att läsa språk på gymnasiet ska flyttas mellan olika skolor i Uppsala. På vissa skolor kommer man att erbjuda tyska, på andra franska och på ytterligare några spanska. Elever som till exempel vill läsa franska men som går på en skola som enbart erbjuder tyska skulle då tvingas åka – ofta dessutom på obekväm tid - till en annan skola där de varken känner lärare eller elever.

Inte nog med det: de få tappra elever som framhärdar i sitt språkval riskerar dessutom att hamna i en grupp där eleverna läser språk på olika nivåer. Även när gymnasisterna ligger på samma steg är språkgrupperna heterogena då eleverna kommer från olika grundskolor och kan ha helt olika förkunskaper. Redan en sådan grupp är en utmaning för en van och välutbildad lärare - vilket den språklärare eleverna möter sällan är enligt Skolverkets rapport som citeras i DN den 15/4.

Att lyckas med en grupp där eleverna är på helt olika nivå och läser efter olika kursplaner är närmast en omöjlighet. Konsekvensen blir ofta reducerad undervisning i separata grupper och övrig tid som självständigt arbete - något som leder till dåliga resultat i alla ämnen, men som blir särskilt förödande just i ett kommunikativt färdighetsämne som språk. Många föräldrar har – med all rätt – reagerat mycket negativt mot detta förfarande.

Sammantaget är det här ett stort svek mot eleverna. Liksom övriga länder inom EU har Sverige förbundit sig att ge alla möjlighet att lära sig två språk utöver sitt modersmål. Genom att göra språkvalet besvärligt och oattraktivt, samtidigt som man försämrar möjligheterna att lyckas i ämnet, begränsar man våra ungdomars rättigheter och framtidsutsikter. Och det här sker i ett litet exportberoende land med mängder av internationella kontakter och samarbeten där språkkunskaperna redan är eftersatta. Detta planerar man samtidigt som näringslivet ropar efter personer med kunskaper i fler språk än engelska och i en lågkonjunktur när möjligheten att söka sig utomlands för arbete eller studier är extra värdefull.

Språklärarnas riksförbund vill med kraft uppmana Uppsala kommun att tänka om i denna fråga. Språkkunskaper är en viktig tillgång både för våra ungdomar och för vårt samhälle. Ge eleverna i praktiken det de har rätt till enligt våra styrdokument - fler språk än engelska och möjligheten att forma sin egen framtid.

För Språklärarnas riksförbund
Helena von Schantz
ordförande
Birgit Harling
styrelsemedlem, tillika sekreterare i Uppsala språklärarsällskap
Birgitta Milbrink
ordförande i Uppsala språklärarsällskap
UNT 18/4 2013

Läs mer om