Sveriges bästa skola? Lär av Lund!

Om Uppsala vill ha Sveriges bästa skolor bör vi lära av Lund – som ligger i topp som skolkommun. Lund satsar 10 000 mer per elev och år, och har högre lärartäthet, skriver Louise Plobeck.

Lunds universitetshus.

Lunds universitetshus.

Foto: Scanpix

Uppsala2011-05-07 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Om Uppsala vill ligga i topp bland landets skolkommuner måste vi börja jämföra oss med de bästa. Ekonomi i balans är ett otillräckligt mål för verksamheten i skolan och måste kompletteras med tydliga kvalitetsmål. Det är två av slutsatserna i Svennerstål och Partners situationsanalys över Uppsala skolkommun som presenterades i UNT för en tid sedan.

Nu är det dags att gå från ord till handling. I kommunledningens vision står att läsa att Uppsalaelevernas resultat ska vara bland de bästa i landet. Då är det oacceptabelt att vi satsar mindre pengar än riksgenomsnittet på skolan.

Låt oss jämföra med Lund! Båda städerna ligger i tillväxtområden, har en hög utbildningsnivå, två universitet i världsklass och välutbildade lärare.

Lund har under flera år legat i topp bland landets skolkommuner i en rad av varandra oberoende undersökningar. Statistik från Sveriges Kommuner och Landsting visar att Lundaeleverna har bland de högsta medelbetygen i landet och 95 procent av dem är behöriga till gymnasiet.

Lund väljer att satsa mer pengar än andra kommuner på skolan, och man kan lugnt påstå att kommunen har lyckats i sin skolsatsning. Staden har ett sådant gott rykte att föräldrar väljer att bussa sina barn över hela Skåne för att låta dem gå i skola i Lund.

Var befinner sig då Uppsala? Ja, glädjande nog är uppsalaelevernas resultat också mycket goda, dock inte i nivå med dem i Lund – 217 jämfört med 236 i meritmedelvärde. 91 procent av våra elever är behöriga till gymnasiet – bra jämfört med många andra kommuner, men vi skulle kunna nå ännu högre.

Det skiljer 10 000 kr per år mellan vad en Lundaelev och en Uuppsalaelev får kosta i grundskolan. Detta går att läsa i SKL:s öppna jämförelser.

I det perspektivet måste man säga att Uppsalas lärare, skolledare och elever gör ett fantastiskt jobb. Samtidigt ställer man sig frågan vad vi skulle kunna uträtta om Uppsala kommun valde att inte spara på skolan, om den skulle få kosta lika mycket som i Lund.

Det är förvisso sant att pengar inte är allt. Forskning visar att den enskilde lärarens skicklighet i klassrummet tillsammans med ledarskapet i skolan, möjligheten till samarbete kolleger emellan och måluppföljning är avgörande faktorer för hur väl eleverna lyckas. Inte desto mindre är kommunledningens hållning otillräcklig om Uppsala ska ha Sveriges bästa skola. Det handlar inte bara om att öka måluppfyllelsen utan också om att utveckla hela utbildningsmiljön för både lärare och elever.

Lund har satsat på högre lärartäthet. Förutsättningarna för att varje elev ska få arbetsro och hjälp av sin lärare ökar om klassen inte är så stor. När fler lärare delar på arbetet kan vi ägna mer tid åt att utveckla undervisningen och möta våra elever.

Med god utbildningsmiljö i skolan blir Uppsala också en attraktiv arbetsplats för de bästa lärarna, och får de dessutom en lön som motsvarar deras utbildning och ansvar finns goda chanser att de stannar ett helt yrkesliv. Så fantastiskt är läraryrket! Uppsala har nu chansen att greppa stafettpinnen, lära av Lund och visa vägen för andra kommuner. Det är dags att gå från ord till handling om Uppsala vill ha Sveriges bästa skola.

Louise Plobeck
vice ordförande i Lärarförbundet Uppsala
UNT 7/5 2011

Läs mer om