Tågtrafik till Enköping

Det är fel att höja biljettpriserna med tio procent. Det går att påbörja arbetet med tågtrafik till Enköping och andra projekt utan en sådan prishöjning, skriver Börje Wennberg med flera.

Uppsala2011-11-10 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

REPLIK. Med förvåning läser vi alliansens inlägg om kollektivtrafiken (UNT 1/11) Några belägg för att höjda priser ger bättre trafik är svåra att hitta i artikeln eller i den trafikförsörjningsplan som fullmäktige ska anta. Där presenteras vaga löften om att SL kommer att trafikera till Uppsala och att det finns planer att starta pendeltåg mellan Uppsala och Sala. Den utökade tågtrafiken nästa år är högst eftersom det är svårt att göra upp med A-Train om rätten att angöra Arlanda. Samma osäkerhet råder för starten av pendeltåg mellan Uppsala och Sala, bland annat på grund av att de planerade planskilda korsningarna i Uppsala. Inte heller nämns att busslinje 801 mellan Arlanda och Uppsala ska läggas ner.

Ett enda löfte kommer från borgarna: Biljettpriserna skall höjas kraftigt! Vi är väl medvetna om att vissa inte ser några problem med denna prishöjning, gruppen ”medelålders män med slips och portfölj” till exempel. Men vi vet också att det finns en stor grupp som lever med små ekonomiska marginaler. Vi är överens om att höjningar med 10 procent eller mer är fel väg att gå. Kollektivtrafikens renommé i länet är tyvärr inte den bästa. Våra resenärer har de senaste vintrarnas alla inställda tåg i färskt minne. Samma sak gäller de många inställda tågen i somras, något som berodde på att entreprenören missat att planera för semestrar. För att inte tala om den kritik som har riktats mot kvaliteten och säkerheten hos regionbussarna.

Vi är positiva till att det blir en huvudman för kollektivtrafiken. Vi tror att det ger bättre möjligheter att satsa rejält i hela vårt län. Vi måste satsa nu om vi ska nå målet att fördubbla kollektivtrafiken. Det måste vara både enkelt och prisvärt om vi ska locka över de som i dag väljer bilen. Vi måste tänka framåt och bland annat göra en förstudie av Arosbanan för att återskapa tågförbindelse mellan Uppsala och Enköping.

Vi vill utveckla den anropsstyrda trafiken i glesbygd. Vi vill utöka turtätheten, bland annat på Upptåget. Och vi vet att allt detta kostar pengar, därför är vi beredda att öka resurserna till kollektivtrafiken.

Börje Wennberg (S)

Johan Edstav (MP)

Sören Bergqvist (V)

oppositionsråd landstinget i Uppsala län

UNT 10/11 2011

Läs mer om