Folkets järnväg SJ tänker stänga sin biljettbutik i Uppsala. Det företag – vars främsta uppgift är att sälja resor på sina tåg och har det politiska uppdraget att bidra till minskat bilåkande – ska alltså märkbart försämra servicen för väldigt många presumptiva resenärer. Uppsala kommun och uppsalaborna har meddelats detta via pressen. Någon diskussion med kommunen och dess medborgare har inte förts.
Jag reser oftast till Stockholm och detta behöver väl nödvändigtvis inte bli något större problem. Att fylla på Timkortet lär väl till och med jag klara via den automatiska självbetjäningen. Men sen blir det problem, och inte bara för mig, utan för väldigt många andra!
Jag förstår att den ökade möjligheten att självbetjäna sig medelst dator och automater har minskat trycket på bemannade biljettkontor, men varför i himmelens namn kan man inte börja med att minska personalstyrkan där?
När jag besöker biljettbutiken kan jag notera följande: där väntar turister, invandrare med språkproblem, studenter, synskadade, personer med ledsagare. Människor i alla åldrar. Och äldre personer som – liksom jag – inte klarar av att via datorn eller automater beställa mig en resa i Sverige, med förmodat behov av anknytningsbussar till någon liten ort som SJ inte trafikerar.
Jag har varit kund i sådant sammanhang och kan ju konstatera att det vore enklare att köpa biljett om resorna kostade lika mycket varje dag, dygnets alla timmar, från en ort till en annan – men så är det ju inte. Vill jag planera min resa i god tid, så får jag rådet att kanske komma tillbaka till kontoret 24 timmar före avgång. Om jag då har tur kan priset bli mindre än hälften. Och så vidare. Jag skäms inte ett dugg för att jag inte klarar av en hel sån process på min dator!
Stängda biljettkontor kommer tjugo år för tidigt. Det är tänkt för en annan generation i ett samhälle, där alla är friska, talar svenska och är hejare på nätköp. Får jag inte ut en biljett och måste med tåget, får jag betala skjortan eller stanna hemma. Alternativt ta bilen. Jag har talat med folk som råkat ut för SJ:s indragningar av kontor på andra orter i landet och det är helt klart att SJ inskränker den personliga friheten med sitt urdåliga servicetänk. SJ har dessutom en maktställning som monopolföretag.
Och ska man skaffa sig biljettombud, som det ryktats om – UL eller Pressbyrån – då vill jag gratulera uppsalaborna till köer som redan nu är ett problem.
Och – bästa generaldirektör för SJ – kom inte och påstå att ni har råd att inte sälja biljetter. I landets fjärde största kommun.
Agneta Simonsson (FP)