Trafik på spår är överlägsen

Uppsalas och Sveriges framtida konkurrenskraft är beroende av vilka satsningar som görs i dag på infrastruktur, skriver Magnus Davidsson och Klas Wåhlberg.

Spårbunden trafik är överlägset mest energieffektiv, skriver Magnus Davidsson och Klas Wåhlberg.

Spårbunden trafik är överlägset mest energieffektiv, skriver Magnus Davidsson och Klas Wåhlberg.

Foto: FREDRIK SANDBERG / SCANPIX

Uppsala2012-06-30 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Europa och Sverige står av allt att döma inför en ny långvarig lågkonjunktur. Allt fler länder och regioner måste nu välja mellan att strama åt eller att satsa på framtiden. I Sverige handlar det om att prioritera satsningar på infrastruktur och forskning för att stärka Sveriges konkurrenskraft.

Samtidigt pågår en bred debatt kring Sveriges och andra länders klimatambitioner. Målet om ett tak för den globala uppvärmningen på max två grader, och möjligheten att uppnå detta, måste vara avgörande för vilka satsningar politiken prioriterar de kommande åren. En nyckelfråga för att klara klimatmålen är att styra om transportsystemet till mer klimatvänliga transporter.

Transportsektorn står i dag för 25 procent av Sveriges totala energianvändning. I takt med att ekonomin och befolkningen växer så ökar behovet av transporter. Fram till år 2050 förväntas person- och godstransporterna i Sverige öka med över 60 procent.

I Uppsala pågår i dag en intensiv debatt kring hur Uppsalaregionens konkurrenskraft kan stärkas samtidigt som regionen tar klimatansvar. Detta kommer kräva investeringar i infrastruktur. Vi välkomnar debatten.

De senaste 30 åren har Sverige, oberoende av vilket block som suttit vid makten, inte investerat tillräckligt för att möta det ökade behovet av transporter. Det har lett till att vi i dag står med en infrastruktur som på flera sätt är undermålig. Samtidigt ökar efterfrågan på järnvägstransporter.

Järnvägen har aldrig transporterat så många människor och så mycket gods som i dag. Men eftersom det satsats för lite resurser på underhåll och investeringar i nya spår råder det i dag kapacitetsbrist i delar av det svenska järnvägsnätet med förseningar och inställda tåg som följd.

I Kapacitetsutredningen konstaterar Trafikverket att den prognostiserade ökningen av lastbils- och biltransporter inte är hållbar, vare sig ur effektivitets- eller miljösynpunkt. Ska Sveriges långsiktiga konkurrenskraft säkras, samtidigt som klimatmålen nås, måste transporterna flyttas från mindre effektiva transportslag till mer kapacitets- och klimateffektiva transporter. För långväga transporter innebär det att järnvägen är att föredra. För städer som Uppsala är spårvagn det bästa alternativet.

Riksrevisionen gjorde nyligen en likartad bedömning i sin rapport Infrastrukturplanering – på väg mot klimatmålen? Riksrevisionen konstaterar att dagens prioritering av nya vägar inte går ihop med riksdagens mål om att ny infrastruktur ska bidra till att koldioxidutsläppen minskar.

Det är i dagsläget 5 gånger så energieffektivt att transportera gods på järnväg som med lastbil. Jämfört med persontransporter på väg är järnvägen 10 gånger så effektiv. Väg, flyg och fartygstransporter kommer dessutom under överskådlig tid vara petroleumberoende.

Det är bland annat insikten om detta som fått EU-kommissionen att i sin vitbok om transporter tala klarspråk kring vad som behövs för Europas framtida transporter, genom att föreslå att minst 50 procent av de långväga godstransporterna och flertalet av persontransporterna 2050 ska ske spårbundet eller med båt.

Samhället måsta nu satsa resurser på ett transportsystem som är anpassat för framtiden. Nya och effektivare fordon behöver utvecklas och nya spår behöver byggas. Snabba persontåg behöver separeras från långsammare lokaltåg och godståg. Nya spårvägar behövs i städerna.

Hela Uppsalaregionen behöver bättre förutsättningar att växa genom pålitliga transporter som skapar möjligheter för människor att resa till och från jobbet och för gods att transporteras till och från regionen.

Spårbunden trafik är lösningen för kapacitets- och klimateffektiva transporter. Satsningar på ny infrastruktur och järnväg stärker konkurrenskraften, skapar förutsättningar för tillväxt och nya jobb i Sverige och i Uppsala. Menar politikerna allvar med sin ambition om att stärka Sveriges konkurrenskraft samtidigt som klimatmålen nås måste man nu presentera konkreta satsningar nationellt, regionalt och lokalt.

Magnus Davidsson

SWEDTRAIN, Föreningen Sveriges Järnvägsindustrier

Klas Wåhlberg

VD Bombardier Transportation Sweden AB

UNT 30/6 2012

Läs mer om